Historie modelu Fabia ukazuje, jak roky letí: na trhu je už 22 let. Právě nyní přichází do prodeje čtvrtá generace, mající nabídnout nohou úroveň pohodlí i jízdy a rovněž prvky výbavy včetně takových, které byly dosud známy jen z vozů vyšších tříd. Zástupci automobilky očekávali, že zájem budou zákazníci projevovat zejména o vozy v náročnějším provedení – a to se podle slov vedoucího českého zastoupení automobilky Škoda Auto Jiřího Maláčka potvrzuje. „Opět se ukázalo, že i v nižších segmentech trhu zákazníci preferují lépe vybavené vozy se silnějšími motorizacemi,“ shrnul poznatky z dosavadních objednávek.

Závod Škoda Auto Kvasiny a výroba automobilů.
Škoda Auto zastaví na týden výrobu ve všech závodech. Nejsou čipy

Pro vyšší výbavový stupeň Style se rozhodly bezmála tři čtvrtiny zákazníků; 71 procento; zbývající zvolili základní provedení Ambition. Nejžádanější motorizací je 95koňový motor, přeplňovaný tříválec 1,0 TSI s výkonem 70 kW v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovkou. To byla volba 35 procent zájemců. Nejvýkonnější motor 1,0 TSI o výkonu 81 kW si s šestistupňovým manuálem objednalo 21 procento zájemců a sedmistupňový automat k němu zvolilo dalších 28 procent. Zbývajících 17 procent objednávek žádá nepřeplňovaný motor 1,0 MPI. Možnosti výběru se nicméně budou rozšiřovat. Ještě letos má být k mání také 150koňový čtyřválec 1,5 TSI o výkonu 110 kW.

A barva karoserie, která pro někoho také patří k velmi významným parametrům auta? Zatím jako nejoblíbenější vede šedá Graphite s podílem 22 procent. S odstupem jsou pak na tom poměrně srovnatelně bílá Candy (15 procent) a oranžová Phoenix (14 procent).

Záběry z milovické rezervace.
Divocí koně a zubři z Milovic se dostali na poštovní známky

V poněkud černých barvách se nicméně jeví vyhlídky automobilového průmyslu jako celku, a to celosvětově. Zákazníci na své nové auto budou čekat déle kvůli nedostatku čipů pro palubní elektroniku. Konkrétně ve Škodě Auto se výroba zastaví na týden na přelomu září a října. Ve čtvrtek to ohlásil týdeník Škodovácký odborář s tím, že se beztak plánovala hromadná dovolená na pondělí 27. září, aby si zaměstnanci mohli úterní státní svátek spojit s víkendem; nakonec se výroba zastaví až do konce týdne. Stejný problém řeší ve středních Čechách i kolínská automobilka Toyota, kde mají odstávku nyní.