Nezastaví je ani hrozba pokuty, která jim ze zákonamůže být uložena. V řadě měst dokonce uvažují o navýšení pokut a doufají, že si někteří  černých pasažérů jízdu bez platného lístku rozmyslí. Jaká je situace na Mladoboleslavsku? Ptali jsme se manažera dopravy Transcentrum bus Jana Holuba.

Kolik zaplatí černý pasažér, chycený revizorem v autobuse?
Cestující bez platné jízdenky zaplatí tisíc korun. Pokutu může zaplatit také za jízdu bez zaplaceného dovozného za zavazadlo, zde je postih padesát korun, nebo například za znečištění autobusu. V takovém případě je sankce ve výši tři sta korun.

Podle čeho se výše pokuty posuzuje?
Výše pokuty za jízdu bez platné jízdenky je pouze jedna jediná, a tou je zmíněných tisíc korun. V tom jsou zahrnuty veškeré jízdy bez cestovního dokladu. Může to být cestující bez jízdenky nebo například bez platné průkazky, která ho opravňuje cestovat se zvýhodněným tarifem.

V některých městech chtějí od 1.1.2014 pokuty zvednout. Uvažujete o navýšení také, případně v jakých případech?
O navýšení sankcí v tuto chvíli neuvažujeme, změnou prošly naše podmínky v srpnu letošního roku. Jednak jsme zvýšili sazbu postihu z tři sta korun na tisíc, zároveň jsme ale zrušili všechny kategorie možných pokut – pokuta podle ujeté vzdálenosti do a nad sto kilometrů. V současné době rozeznáváme pro lepší orientaci pro cestu bez jízdenky pouze jednu jedinou pokutu.

Kolik „čerňáků" se podaří chytit a pokutovat?
Počet cestujících bez platné jízdenky, které odhalí naše přepravní kontrola, je velmi nízký. Za kalendářní rok se pohybuje maximálně do deseti takových případů. Důvodem je jistě i to, že cestující platí jízdné přímo u řidiče a v námi provozované regionální dopravě na Mladoboleslavsku je umožněn nástup do autobusu pouze předními dveřmi, což je na většině regionálních linek v republice pravidlem.

Platí většinou hned, nebo si vyžádají složenku?
„Černý" pasažér zachycený přepravní kontrolou si může zvolit platbu buď přímo na místě, nebo dalšími způsoby, mezi které patří i složenka. V takovém případě platí cestující uvedenou pokutu a ještě musí uhradit jízdné, které nezaplatil.

Je s cestujícími i nějaký jiný problém?
Zatím jsme se s žádným zásadním problémem u přepravní kontroly nesetkali. Cestující bez platné jízdenky se brání platbě sankce a není to příjemná záležitost. Obecně je ale možné říci, že se chování cestujících i celé společnosti mění, více hrubne, lidé mají  sklony k vulgaritám.

Jak často revizoři v autobusech jezdí?
Revizoři jsou v našich autobusech často a na jednotlivých trasách jsou nepravidelně tak, aby nebylo možné ani zaměstnanci dopravce vysledovat, kde a v jakém rozsahu budou nasazeni. Díky odbavení u řidiče a nástupu předními dveřmi je ale téměř nemožné cestovat bez jízdenky.

Jaké problémy také řešíte?
Spíše se stává, že  zkraje září nemají školáci platné průkazky na zvýhodněné jízdné, v tom jim ale dáváme dobu „hájení", aby si vše zařídili. Povolání revizora je velmi nevděčné, musí být diplomat, umět s cestujícími jednat a najít kompromis mezi jeho prohřeškem a případnou nápravou, která se neobejde bez finanční sankce.