126 260 korun. Tolik letos zaplatí obec Předměřice nad Jizerou společnosti Transcentrum Bus Mladá Boleslav za to, aby u nich zastavovaly autobusy hromadné dopravy. Ještě loni přitom platila 110 800 korun.

Autobusy přitom skrz Předměřice stejně projíždějí, a tak obec platí z vlastní kapsy jen za to, aby zastavily na zastávce. Podobné to je i v jiných obcích Mladoboleslavska.

„Jsou to pro nás nemalé prostředky, které musíme společnosti Transcentrum Bus zaplatit. Každý rok je přitom částka vyšší,“ říká místostarosta Předměřic Miroslav Bláha. „Jenže jakmile přestaneme platit, zůstanou nám jen školní autobusy,“ dodává.

„Existuje základní dopravní obslužnost, tedy spoje do práce a z práce, do školy a ze školy. Tyto spoje hradí stát. Nad rámec základní dopravní obslužnosti si musí obce přispívat, pokud chtějí, aby u nich autobusy zastavovaly,“ argumentuje ředitel Transcentra Bus František Čáslava. Podle něho samotné jízdné náklady na linku nepokryje.

„Proč se ale částka stále zvyšuje?“ trápí Bláhu. „Nic není levnější,“ oponuje Čáslava. „Vše se zdražuje, mzdy se zvyšují, inflace roste,“ dodává. Podle Čáslavy je společnost Transcentrum Bus ochotno s obcemi, kterým se částka zdá vysoká, jednat. Nikoliv však o slevách, ale o omezení dopravní obslužnosti.

„Částku musí platit obec Předměřice, přitom ale ne všichni cestující, kteří u nás nastupují, jsou z Předměřic. Například tady navazuje autobus z Kochánek, další lidé přijdou na naši zastávku pěšky odjinud,“ uvádí další argument Bláha.

Více cestujících nastupujících v Předměřicích, i když nejsou místní, je podle Čáslavy pro obec naopak výhodou. „Částky, které obce za dopravní obslužnost platí, se vypočítává z nákladů na jednotlivých linkách a z tržeb. Čím více lidí tedy v obci nastupuje, tím jsou vyšší tržby a tím méně obec za dopravní obslužnost zaplatí,“ zdůrazňuje ředitel Transcentra Bus. Zároveň ujistil, že informace o počtu nastupujících na jednotlivých zastávkách se velice pečlivě evidují a žádná obec tak není nespravedlivě finančně znevýhodněna.

„Rozhodně se nebráníme jakémukoliv jednání s obcemi, které by chtěly omezit dopravní obslužnost, nebo třeba jen něco vysvětlil,“ uzavírá Čáslava.