Když na podzim loňského roku vedení boleslavské radnice oživilo myšlenku prodeje pozemků nedaleko bývalého kina Fórum, jen těžko by někdo za kupce tipoval Škodovku. Zelená plocha, která měří 14 000 metrů čtverečních, zůstávala poslední nezastavěnou lokalitou v Severním sídlišti, zájem o ni ze stran investorů v předchozích letech nebyl.

Nicméně v říjnu se do fronty na její koupi postavily čtyři firmy, o pár týdnů později k nim přibyla ještě automobilka Škoda. A právě té se rozhodli zastupitelé na svém posledním jednání prodat pozemky, kterým v Boleslavi neřekne nikdo jinak než 1, 2, 3 - podle čísel panelových domů, které stojí za ní a dosud tvoří dominantu lokality.

Automobilka přitom svou nabídku odtajnila teprve den předtím, když přišla s návrhem koupě za 146 milionů korun. Škodovka plánuje na pozemcích vybudovat komplex administrativních budov, kde by měla vzniknout především nová poliklinika, která by se měla stát výkladní skříní podobných zařízení, a zároveň umožní vystěhovat stávající škodováckou polikliniku ze závodu. Tam totiž za lékaři docházejí nejen zaměstnanci, ale i ostatní obyvatelé města, a vedení automobilky je pohyb „civilistů“ - ročně je to zhruba 120 tisíc návštěvníků - po areálu trnem v oku už dlouho. Kromě toho by zde měly vzniknout i byty nebo administrativní a komerční prostory včetně veřejného prostranství.

„Záleží nám samozřejmě na tom, aby okolí našeho závodu bylo atraktivní pro zaměstnance i jejich rodiny, cítíme spoluzodpovědnost za místo, kde naši lidé žijí,“ okomentoval štědrost Škodovky předseda představenstva automobilky Bernard Maier.

Jednání přitom vůbec nebyla snadná, přesto se snad díky tomu definitivně podařilo otupit hrany mezi městem a automobilkou, vyostřené před dvěma lety zvýšením daně z nemovitosti. „Z mého pohledu jde skutečně o historický okamžik pro naše město, a jsem rád, že náročná a mnoho měsíců trvající jednání vedla k tomuto úspěšnému výsledku," potvrdil náměstek primátora Jiří Bouška.

Kromě firmy Škoda Auto měla o lukrativní pozemky vážný zájem ještě firma Golenant, za níž stojí majitel BK Mladá Boleslav Jan Plachý, Lobos Real Estate s advokátem Petrem Doušou v pozadí a Rezidence Jičínská, která nedávno dokončila rekonstrukci bývalých kasáren na Jičínské ulici. Všechny projekty byly architektonicky velmi zajímavé, nejvyšší nabídka však činila včetně všech benefitů 202 milionů korun, takže automobilce nemohly konkurovat.

Automobilka Škoda totiž městu nabídla, že po dobu tří let, tedy do roku 2020, napumpuje do Mladé Boleslavi další stovky milionů korun. „Hovořili jsme s členy představenstva automobilky i o tom, kam by peníze měly směřovat, a shodli jsme se, že to bude do oblasti volnočasových aktivit, bydlení, zvýšení bezpečnosti, dopravní infrastruktury, školství, sociální oblast i zdravotnictví. To jsou všechno témata, která nás samozřejmě zajímají, a jsem potěšen, že jednání bylo velmi konstruktivní," dodal primátor Raduan Nwelati.

JIŘÍ MACEK, OTTO BEREŽNÝ