Podniková rada ve Škodě Auto schválila složení vyjednávacího týmu odborůa udělila mu mandát k vyjednávání za zaměstnance o roční pracovní době a sociálních nákladech pro rok 2008 se zástupci vedení Škody Auto. Informoval o tomtýdeník Škodovácký odborář ve svém aktuálním vydání. Podle dobřeinformovaných zdrojůDeníku začalo vyjednávání ve středu 14. listopadu 2007. Odboráři již deklarovali, že vyjednávání bude těžké a pokud nedopadne dobře, doporučí zaměstnancům, aby v sobotu do práce nechodili.

close zoom_in

Podle neoficiálních informací chce Škoda Auto po zaměstnancích, aby šli dobrovolně na všechny sobotní směny v roce 2008, respektive jedná se vždy o6. noční směnu v každém týdnu v noci z pátku (22.00 hodin) do sobotního rána (6.00) hodin. Odbory podporují snahu firmy, aby soboty byly dobrovolné, ale rozhodně odmítají, aby se pracovalo o všech sobotách.

"Chceme, aby se nepracovaloo těch sobotách, kterénásledují po čtvrtečním státním svátku. Díky dalšímu dni volna v pátekchceme pro zaměstnance vytvořit prodloužené víkendy, tedy takzvané mikrodovolené," řekl předseda odborářů Jaroslav Povšík.Podle něho tak budou odbory ochotny přistoupit na maximálně 42 pracovních sobot v roce 2008.

close zoom_in A jak by celý systém pracovních sobot fungoval? Dá se říci, že hranice dobrovolnosti a povinnosti je v návrhuvelmi tenká! Zaměstnanci se sice mohou rozhodnout dobrovolně, jestli budou pracovat v sobotu, ale pokud se už jednou rozhodnou, těžko mohou couvnout. Pokud se odboráři na tomto systému s firmou dohodnou, fungoval byv praxi asi takto: Zaměstnanec se rozhodne, jestli chce pracovat v sobotu. Pokud ano, podepíše dohodu, že bude po celý rok chodit na stanovené sobotní směny. Ty na daného pracovníkapřipadnou vždy v cyklech, kdy má noční směnu, případně se směny může zúčastnit navíc, tedy absolvuje 16-ti hodinovou směnu.

close zoom_in

Pokud zaměstnanec podepíše, že začne na směny chodit, získá zřejměnějakou prémii. Tu dostane jednorázově, nebo jako pravidelnou součást mzdy po částech. O způsobu výplaty prémie ani její výši se zatím nejednalo.Pokud by ale během roku daný zaměstnanecna sobotní směny chodit přestal, o slíbené peníze přijde. "Výjimkou by snad mohly být kromě důvodů zdravotních také předem specifikovanéneočekávané a nevyhnutelné osobní či rodinné důvody," vysvětlil pro týdeník za firmu Škoda Auto šéf útvaru Plánování lidských zdrojů Pavel Hlaváč.

Součástí vyjednávání jsou sociální náklady pro rok 2008. Ekonom odborů KOVO Jan Miller v týdeníku uvedl, že reálné sociální náklady na jednoho zaměstnance Škody Auto vzrostly proti roku 2000 o 7 procent (nyní jsou náklady 5500 korun na jednoho zaměstnance). Sem spadá například balík peněz na příspěvkyke stravování, který chtějí odbory navýšit vzhledem k růstu počtu zaměstnanců.
Odbory budou usilovat o zvýšení objemu peněz na jednotlivé oblasti sociálních nákladů vzávislosti právě na růstu nákladů. Patří sem rehabilitační či rekondiční pobyty, dětské tábory, rekreace a podobně. Odbory rovněž předloží návrh na zvýšení odměn za pracovní výročí. Dále bude vznesen požadavek na růst odměny za narození dítěte zaměstnance. Jednat se bude i o navýšení dvou měsíčních platů při odchodu do důchodu, o příspěvku na pobyt dítěte vmateřské školce, či příspěvku na dopravu zaměstnanců do práce.
Odboráři již deklarovali, že nepodpoří pracovní soboty v roce 2008, pokud firma neschválí požadovaný balík peněz na sociální nákladypro rok 2008.