Burácející, plně naložené nákladní automobily, která dosahují váhy i kolem 40 tun, projíždějí městem. Budovy se otřásají, silnice úpí, vznikají koleje.
Takový obrázek dobře znají obyvatelé řady měst nejen na Mladoboleslavsku. Bude tomu někdy konec? Blýská se na lepší časy?

Mnichovo Hradiště, Bakov nad Jizerou a Kosmonosy již několik let intenzivně spolupracují ve snaze vytlačit kamionovou dopravu z krajských silnic vedoucích městy na rychlostní komunikace, které jsou uzpůsobeny k tomu, aby zvládaly velkou zátěž.

„Jednáme se Středočeským krajem, kterého se celá věc silně dotýká. Kamiony totiž nejčastěji využívají právě komunikace pod správou kraje. Je pouze na něm, jak rozhodne. My tu zatím počítáme kamiony a máme svázané ruce," vyjadřuje se ke sledované otázce starostka Bakova Jana Štěpánová.

Dopravci svým řidičům často nařizují využívat silnice I. a II. třídy a vyhýbat se rychlostní komunikace R 10, aby ušetřili na mýtném. Při honbě za co nejnižšími náklady tak ale poškozují silnice, jež pro takovou zátěž nejsou dimenzovány.

Realizace připravovaného návrhu by ulevila celé řadě měst a obcí

Jak jsme zjistili, města mají prý plnou podporu kraje.

Jak informovala Boleslavský deník tisková mluvčí krajského úřadu, Středočeský kraj na Mladoboleslavsku řeší hned dva návrhy omezení těžké nákladní dopravy.

Konkrétně se jedná o silnici II/276 v úseku od křižovatky se silnicí I/38, tedy od křížení nedaleko bělského Atmosu, až za Bakov nad Jizerou a křižovatku se silnicí II/610 vedoucí od Veselé. Druhý návrh počítá s omezením na silnici II/610 v úseku od křižovatky se silnicí II/275 v obci Brodce až za obec Březina a uzavřením staré silnice na Turnov.

Pokud budou oba návrhy schváleny, kamionová doprava zmizí z Bělé pod Bezdězem, Malého i Velkého Rečkova, Malé Bělé, Bakova nad Jizerou, Brodců, Pískové Lhoty, Debře, Kosmonos, Chudoples, Trenčína, Veselé, Mnichova Hradiště, Hoškovic a Březiny.

„Záležitost je ve stádiu zadání zpracování konkrétních dopravně inženýrských opatření, na základě kterého bude podána žádost o stanovení místní úpravy provozu na příslušný silniční úřad," uvádí středočeský hejtman Josef Řihák.

„Časový horizont nám zatím není znám.  Doufáme, že se omezení podaří prosadit v prvním čtvrtletí příštího roku. Jistě to však zatím nevíme. V Kosmonosech nám jde v souvislosti s kamionovou dopravou především o bezpečnost občanů. Nákladní auta tu jezdí středem města a kolem školy. Také výrazně trpí obytné domy kolem hlavního tahu," informuje starosta Miroslav Vaněk z Kosmonos, které iniciovaly boj proti kamionům na území měst.

Časový horizont není znám ani na krajském úřadě, jak potvrdil Miloš Petera, náměstek hejtmana pro oblast dopravy.

„Jakmile se na jaře začne budovat průtah Bakovem, jsme odhodláni kamiony na místní komunikace nepustit. Znamenalo by to totiž jejich devastaci. Doufáme, že do jara bude na kraji rozhodnuto," vyslovuje přání starostka Bakova Jana Štěpánová.

Třeba bude jarní situace v Bakově pro řešení problému katalyzátorem. Uvidíme.