„Jde vlastně o placený kurz angličtiny určený pro žáky páté až deváté třídy. Od pondělí do pátku je jazyk vyučovali mimo jiné dva Američané a také Angličan," sdělila Lenka Dajčová, která anglický jazyk učí na dolnobousovské škole.

Příležitosti seznámit se s rodilým mluvčím, naučit se nová slovíčka a třeba si zlepšit i přízvuk, se chopilo šestačtyřicet žáků.

Kateřina„Hodiny se mi moc líbily. Nejvíc mě bavilo, když lektor napsal na tabuli čísla, my jsme je říkali anglicky a on je pak zkoušel opakovat v češtině. Moc mu to nešlo. Špatně vyslovoval třeba číslici 444," zmínila páťačka Kateřina. Dodala, že při hodinách pracovali i v týmech.

Přestože se školáci nedrželi tradičního rozvrhu, každá hodina měla svůj pevný řád. „Lektory jsme rozdělili do skupin, kde jsou děti na různých úrovních anglického jazyka, a podle toho s nimi také pracovali. Například páťáci znají základní fráze, jednoduchou slovní zásobu, a tak s nimi hráli hry, poslouchali písničky a samozřejmě také komunikovali. U starších žáků šlo hlavně o konverzaci," vysvětlila Lenka Dajčová. 
V tomto případě školáci trénovali hlavně tvorbu otázek a lektorů se ptali, co je z jejich života zrovna nejvíce zajímalo.

Podle učitelky anglického jazyka je to nejlepší způsob, jak si děti řeč osvojí. „Při klasických hodinách sklouzávám do češtiny, kdy jim vysvětluji gramatiku. Teď musí jen mluvit anglicky. Pokud chce někdo zvládnout plynulou řeč, musí vyvinout hlavně vlastní iniciativu. Hodiny ve škole rozhodně nestačí. Pomůže sledování filmů v angličtině, čtení knih či časopisů v originále," poznamenala.

Projektové dny

Ochuzeni nejsou ani žáci, kteří se do kurzu nepřihlásili. Pro ně škola připravila projektové dny. Nacvičovali například divadlo se zimní tématikou a účastnili se i různých soutěží.

Cizí jazyky zpestřily také kuchyni, v níž děti ochutnaly mezinárodní jídlo. „Každý den jsme věnovali jedné zemi a jejímu typickému jídlu. Kromě toho si v jídelně bylo možné prohlédnout suroviny, ze kterých kuchařky pokrm uvařily," vysvětlila ředitelka Základní školy v Dolním Bousově Kateřina Karnová. A co žáky v jídelně čekalo? Těšit se mohli na řeckou specialitu musaka se zeleninou, nechyběl norský losos, německý eintopf i jägerschnitzel neboli přírodní vepřový řízek s houbovou omáčkou a špeclemi ani francouzská cibulačka s parmazánem doplněná kuřecím plátkem na sušených rajčatech či italská polévka minestrone a lasagne se sýrem.

„Jsou to pokrmy, které dětem chutnají, a proto je i během roku zařadíme do jídelníčku," dodala Kateřina Karnová. Chod kuchyně razantně změnili od května. Za její dveře od té doby nesmí polotovary ani žádná dochucovadla, pouze regionální suroviny.

Otázka dne: Co vás anglický lektor naučil?

BáraBára
Naučila jsem se nová slovíčka o rodině a pak jsme si v angličtině říkali o tom, co máme nebo nemáme rádi. Líbilo se mi, jak jsme popisovali obrázek. Většinou jsem lektorovi rozuměla. Když jsem nevěděla, co po mně chce, nebo co máme dělat, tak jsem se zeptala kamarádek, poradily mi.










MonikaMonika
Mně se líbilo, že jsme se dívali na filmy v angličtině a hráli různé zábavné hry. Filmům jsem skoro vůbec nerozuměla. Občas jsem pochytila nějaké slovíčko, ale větu jsem dohromady nedala. Kromě slovíček jsme se učili poslouchat skutečnou angličtinu rodilých mluvčí.










VojtěchVojtěch
Nejvíc mě bavilo hraní her. S lektorem jsme zpívali anglické písničky. Také jsme kreslili na tabuli obrázky a spolužáci museli anglicky uhádnout, co je to za věc nebo za zvíře. Dokázal bych si představit, že budu žít v zemi, kde se mluví anglicky. Není to těžká řeč, jen člověk musí znát slovíčka.










LukášLukáš
Týden jazyků byl bezvadný kurz. Kromě nových slovíček jsem se naučil i poslouchat přízvuk angličtiny a rozumět rodilému mluvčímu. Nebál jsem se mluvit, ale trochu jsem měl obavu, jestli dobře tvořím otázku. Když jsem ji poskládal špatně, lektor nás opravil a pokračovali jsme dál.










EliškaEliška
Bavilo mě úplně všechno. Nejlepší jsou ale anglické písničky a hraní her, při tom se snadno naučíme nová slovíčka. Hráli jsme hru, kdy jeden byl uprostřed kruhu a ptal se ostatních, jestli mají něco rádi nebo neradi a podle kladných nebo záporných odpovědí jsme pak posouvali.