Marek Tribula a Martin Kadlec se rozhodli letošní Škoda Economy Run nezúčastnit a loňské vítězství neobhajovat. Důvod? Podíleli se totiž na vývoji nové metody měření spotřeby, která vychází z pozice plováku.
 

Nemrzí vás, že jste letos opustili skupinu závodníků a posílili tým organizátorů?
Samozřejmě, ale nová metodika měření byla velkou výzvou. Když už jsme se stali jejími tatíky, museli jsme na ni dohlídnout. Samozřejmě nás mrzí, že nebudeme na bedně a nebudeme vám dávat vítězný rozhovor (smích).

Místo něj máte tento. Povězte mi, jaká cesta vedla k novému měření? Šlo o reakci na loňské protesty?
Už se o tom mluvilo déle. Vycvakávání pistole nebylo ideální, ale v Evropě neexistovala přesnější metodika. Zamysleli jsme se nad několika nápady, ale bylo nám jasné, že se nikomu nemůžeme vrtat v autě. Řečeno lékařsky, šlo nám o neinvazivní postup. Nejjednodušší by bylo měření průtokoměrem, další možností bylo naplnění nádrže po hrdlo ve chvíli, kdy je auto v náklonu a nádrž je zcela odvzdušněná. To však výrobce z bezpečnostních důvodů zakazuje, hrozí protržení nádrže, v horku, kdy se palivo roztáhne, zase jeho vytékání na silnici.

Jaká kritéria jste tedy na novou metodu měli?
Musela být rozumná, finančně nenáročná a časově zvládnutelná. Zároveň, jak už jsme říkali, nás nesměla nutit zasahovat do aut – proto jsme zavrhli průtokoměr.

Můžete mi přiblížit, jak se tedy měřilo palivo letos?
Pomocí plováku v nádrži. Jeho polohu lze diagnostikovat přesně a jednoduše. Abychom zabránili nepřesnostem, požadovali jsme nádrže plné maximálně do tří čtvrtin. Jinak by hrozilo, že se plovák nahne a hodnota nebude přesná. My na základě charakteristiky plováku vyčteme odpor, který dokážeme na základě interních hodnot Škody Auto přepočíst na objem paliva. Na závěr jen spočítáme rozdíl mezi startovní a cílovou hodnotou.

Zaslechl jsem, že na vývoji metody jste se nepodíleli sami.
Probíhalo to ve spolupráci se servisním centrem Škoda. Abychom správnost metody prověřili, vedle diagnostiky jsme palivo měřili také odměrnými válci. Nyní dosahujeme přesnosti 97 – 98 procent.

Je už jasné, že za rok se vaše metoda vrátí?
Možná ano, možná ne. Možná se nám ji povede ještě zprecizovat. Pochopitelně myslíme dopředu, a na příští rok tak chceme navrhnout jednu novinku, která bude zároveň velkým lákadlem – umožnila by účast i zbytku škodovácké flotily, vozům 4x4 a Superbu 2. Víc v tuto chvíli nechceme prozrazovat.

Proč je těmto modelům Economy Run zatím zapovězená?
Kvůli problémům s dotankováním, které způsobují technická specifika. Za rok tak možná vyjede na trať celé portfolio značky. Jistá je i účast nové Fabie 3.

Rezignovali jste letos na svou účast v závodě také kvůli možnému osočení z toho, že jste vyhráli proto, že jste autory nové metody?
Přesně tak. Kdyby se náhodou opět zadařilo, určitě bychom si vyslechli, že nám nestačilo vyhrát třikrát a že jsme si to museli pojistit. Ve skutečnosti jsme chtěli především posunout soutěž o kus dál a pomoct hlavnímu pořadateli, panu Pálkovi, kterému kolikrát chodí velmi ošklivé emaily.

Na závěr bych měl otázku, kterou mám v hlavě od vyvěšení výsledků. Palubní počítač nám celou cestu ukazoval průměrnou spotřebu 3,4 l/100 km. Reálně jsme se však pohybovali kolem čtyř litrů, což je víc než uváděných deset procent.
Musíte si uvědomit, že Economy Run vyžaduje úplně jiný režim než běžný provoz. Do výsledné hodnoty na palubním počítači vstupuje tolik veličin, které počítač zaokrouhluje, že ta chyba může dosáhnout těchto rozměrů. Představte si, jak výsledky ovlivní třeba průměr kol. Nebo dezén sjetý o osm milimetrů. Na 300 kilometrech to udělá i několik kilometrů rozdílu. Proto se účastníci nemohou v cíli někdy shodnout, jak dlouhá vlastně trasa byla. Deset procent je odchylka v běžném provozu. Ale uznejte sám, styl, jakým se jede Economy Run je poněkud extrémní, nemyslíte?