Plánuje ji nabídnout i dalším železničním dopravcům, kteří by právě zde chtěli provozovat nepravidelné nostalgické jízdy s historickými soupravami.

Cestující, kteří se těší, že v letitých vozech přijedou například na prohlídku Humprechtu na Jičínsku, už mohou pomalu plánovat, kdy návštěvu uskuteční.

Navíc nový vlastník hodlá trať opravit a vybudovat z ní jednu z nejmodernějších regionálních linek. Nevyloučil ani to, že by se sem v budoucnu mohla vrátit pravidelná osobní vlaková doprava. K takové podmínce se společnost musela zavázat ve chvíli, kdy trať od státu kupovala. Pokud by na obnovené železnici jezdily dva páry vlaků denně, může AŽD požádat o státní příspěvek na rekonstrukci spojení.

Do obnovy tratě investují

„Do obnovy tratě chceme vložit zhruba dvacet milionů a dalších padesát do zabezpečovacích technologií, aby trať byla kvalitní a nechalo se po ní rychle a bezpečně jezdit," konstatoval Jiří Dlabaja, tiskový mluvčí AŽD.

O nostalgické jízdy z Dolního Bousova do Dětenic, Kopidlna, Jičína a Sobotky se stará Mladoboleslavský železniční spolek. Ten vypravuje jízdy historickými soupravami, jimž vévodí motorový vůz M 131.1081.

Předseda spolku Martin Bárta věří, že společnost splní své sliby a populární letní nostalgické vyjížďky právě na Humprecht se uskuteční i v letošním roce. Mezi nejčastější návštěvníky, kteří si cestování historickou soupravou vybírají, patří rodiny s dětmi.

„O prázdninách bychom chtěli dát trať k dispozici místním dopravcům, to znamená, že bychom ji zachovali ve prospěch veřejnosti," vysvětlil Jiří Dlabaja.

Za každý vlak, který menší dopravci vypraví na trať, jíž vlastní soukromá společnost, sice budou provozovatelé platit nájem, avšak podle mluvčího AŽD nebude částka vyšší než ta, kterou platili v současné době.

Železniční laboratoř

Nostalgické jízdy ale nejsou jen jediným využitím. AŽD totiž plánuje, že lokální trať změní na železniční laboratoř s přejezdy a zabezpečením, které pro dráhy vyvíjí. Trať z Dolního Bousova do Kopidlna je pro takový účel více než vhodná, protože ji protíná pětadvacet zastaralých přejezdů. Na nově vyvinuté drážní technice se tak může spolehlivě vyzkoušet, jestli vše správně funguje.

„Budeme tu zkoušet novější technologie, které na české železnici ještě nejsou. Zmínit mohu například přejezdy, které jsou dálkově ovládané či zabezpečovací zařízení s využitím satelitních technologií. Z pohledu regionálních tratí to bude jeden z nejmodernějších úseků a pokud tu obce budou chtít zavést dva páry vlaků ráno i večer, tak jim to umožníme," dodal Jiří Dlabaja.

Pravidelné spoje v tomto úseku naposledy vyjely 13. března 2010. Kraj si totiž u přepravce neobjednal osobní přepravu, a tak všechny vlaky nahradily autobusy. Před čtyřmi lety se na trať podařilo vrátit vlaky alespoň v létě. Díky tomu se mohou konat nostalgické jízdy.