Střední Čechy a Praha již znají akci L'Etape Czech Republic by Tour de France: domácí cyklistický závod pro amatérské jezdce i profesionály, který odlesk atmosféry legendárního závodu přináší i k nám. Letos tento projekt vstupuje do čtvrtého ročníku, přičemž cyklisté vyrazí na trať již v sobotu 15. června. Na Mladoboleslavsku to nebude; ze strahovského stadionu v hlavním městě se účastníci vydají na Prahu-západ a Berounsko, v rámci dlouhé trasy i do křivoklátských lesů na Rakovnicku, aby si pak vyšlápli zpátky do metropole. Pak se ještě v polovině srpna pojede letošní novinka: horská etapa na Šumavě; se startem i cílem v Prachaticích.

Příležitost závodit za želenou oponou

Přemysl Novák, který v rámci pořádající agentury Petr Čech Sport projekt L'Etape Czech vede, naznačuje možnosti znějící mnohým uším vysloveně fantasticky: vyloučen není příchod skutečné Tour, a do i do jiných částí republiky. S agenturou A.S.O. pořádající legendární závod o tom jedná už dva roky. Od prvotního oťukávání debaty postoupily k probírání možností organizačních – a rovněž finančních. „Je s tím seznámený i ředitel závodu Christian Prudhomme,“ připomněl Novák novinářům.

Pro uvítání Tour v České republice by podle jeho slov byly potřebné stovky milionů. Je tak nabíledni, že kromě nadšených hlasů zazní i ty opačné. Odpůrci budou vidět hlavně výdaje z veřejných peněz a zavřené silnice, příznivci zase následně vygenerované příjmy i jedinečnou možnost propagace. Propagace nejen sportu, ale i regionu – s jeho atraktivitami turistickými, avšak třeba i podnikatelskými.

Zahájení Tour mimo Francii už v posledních ročnících závodu není novinkou – letos se bude začínat v italské Florencii – nicméně Česko by se mohlo stát první ze zemí bývalého východního bloku. Někdejší rozdělení Evropy železnou oponou si západní svět připomíná i 35 let od jejího pádu. Nejšpičkovější cyklisté účastnící se závodu přezdívaného Stará dáma by tak na zdejších silnicích mohli připomínat celé planetě, kam chce naše země patřit.

Fotogalerie: Tour de France v Česku

Tour ve městě aut? Zatím se nechystá

Měla by Mladá Boleslav zájem zapojit se v roce 2028 do úvodu Tour zvaného Grand Départ – a to při vědomí, že to bude něco stát? Na zdejším magistrátu se o tom zatím debaty nevedou. Deníku to řekla mluvčí města Šárka Charousková. „V tuhle chvíli se tím nikdo nezabývá; nikdo nic takového neřeší,“ konstatovala.

Zdůraznila, že nyní nejde o záležitost, která by byla aktuální. Může se to ale změnit, připouští. „To nemohu vyloučit,“ uvedla. S tím, že v takovém případě by podnět vzešel nejspíš od Škody Auto. „Spolupráce s automobilkou je tradičně velmi dobrá,“ pochválila Charousková.

Odkaz na výrobce škodovek rozhodně není náhodný. Právě tato auta, zajišťující podporu organizátorům i cyklistickým týmům, jsou se Starou dámou neodmyslitelně spjata již dvě desetiletí. Loni Škoda Auto oslavila dvacet let podpory Tour de France – s tím, že jako partner a dodavatel oficiálního vozu figuruje už od roku 2004. Loni automobilka organizátorům poskytla flotilu 209 vozů. Byly v ní modely Enyaq iV (a to včetně ředitelského vozu jedoucího v čele pelotonu) a dále Superb iV, Octavia iV a Octavia.

Škodovky tradičně slouží jak vedení závodu a organizátorům, tak doprovázejí peloton na trati coby servisní vozy. Nechybí ani v reklamní karavaně, která před příjezdem pelotonu hecuje nadšení diváků a rozdává jim i dárky partnerů. Od roku 2004 se na tratích Staré dámy představovaly modely Superb (v postupně modernizovaných generacích), Octavia, Octavia Combi, Roomster, Yeti, Kodiaq, Karoq a pak v éře elektrifikace Superb iV, Enyaq iV a Octavia iV. Tým Škoda Design se také osvědčil jako tvůrce návrhů trofejí závodu – pohárů z českého křišťálu.

Letos v únoru zástupci Škody Auto podepsali nové smlouvy, jimiž roli automobilky jako oficiálního hlavního partnera závodu Tour de France a poskytovatele doprovodných vozů i pro další cyklistické závody prodloužili do roku 2028. Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer při té příležitosti připomněl: „Sami jsme před téměř 130 lety začínali jako firma na výrobu jízdních kol – a cyklistika je dnes vášní mnoha našich zákazníků.“ Další zástupce vedení automobilky Martin Jahn, člen představenstva společnosti pro prodej a marketing, připomněl význam Tour jako globálně nejsledovanějšího cyklistického závodu: „Loni si tuto podívanou jen v Evropě nenechalo ujít téměř 150 milionů diváků.“

Mohlo by vás zajímat: Podívejte, jak rostlo. Nové sídlo Škody vyšlo na desítky milionů eur

Výstavba nového sídla společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi vyšla na desítky milionů eur. | Video: Škoda Auto