Zvítězí Tadej Pogačar, nebo snad získá prvenství uzdravený Jonas Vingegaard? To jsou jména, která fanoušci, ale i cyklističtí experti a komentátoři sportovního dění nejčastěji zmiňují při sobotním začátku letošního ročníku legendárního závodu Tour de France, jehož trasa tentokrát začíná v italské Florencii. Tam se mimochodem vydali sbírat zkušenosti i čeští organizátoři z agentury Petr Čech Sport, kteří by rádi uspořádali podobnou sportovní událost v Praze. Ano, start Tour v České republice není nemožný; dokonce se už hovoří o roce 2028, kdy se Grad Départ s odjezdem z Prahy může stát skutečností…

Start závodu v jiné evropské zemi nežli ve Francii ostatně není v posledních letech ničím mimořádným. A letos, s ohledem na pořádání letních olympijských her, padne i dosud platná tradice, že se končí v Paříži. Tentokrát bude cíl v Nice. Tam se již 111. Tour završí 21. července.

Každý ročník závodu, známého také pod označením Stará dáma, má své favority, vítěze, poražené i hrdiny. Některá jména se objeví a zmizí, jiná jsou stálicí zářící po několik let. Jedno je však s nejsledovanějším cyklistickým závodem na světě spojeno už po dvě desetiletí. Značka Škoda. Oficiálním partnerem Tour je automobilka Škoda Auto, dodávající organizátorům doprovodné vozy už od roku 2004; aktuálně má smlouvu s pořádající agenturou A.S.O. uzavřenou do roku 2028.

Letos je mladoboleslavská automobilka partnerem mobility Tour jednadvacátým rokem v řadě – přičemž se pochlubí i tím, že ředitel závodu Christian Prudhomme při většině etap využije plně elektrický model Škoda Enyaq. K dispozici však má také model Superb.

Jeho automobil, sloužící jako mobilní řídicí centrum, mohou diváci vidět jako „červený vůz“ jedoucí před pelotonem. Trasu dlouhou 3,5 tisíce kilometrů však absolvuje mnohem více škodovek. Doprovodných vozů, sloužících jak organizátorům Tour, tak i jednotlivým zúčastněným týmům, automobilka dodala 205: převážně elektrických nebo plug-in hybridních vozidel. „Začátkem roku jsme prodloužili naši smlouvu s organizací A.S.O. do roku 2028 – a tím jsme potvrdili závazek vůči příznivcům cyklistiky na celém světě,“ poznamenal člen představenstva společnosti Martin Jahn.

Škoda Auto je na Tour de France vidět i jinak, nejen na čtyřech kolech. Jako sponzor zeleného trikotu pro lídra bodové klasifikace. Letos je jím už po desáté. Také předávání pohárů je s automobilkou úzce spjato. Křišťálové trofeje pro celkového vítěze a lídry bodované a vrchařské klasifikace i pro nejlepšího mladého jezdce navrhlo oddělení Škoda Design. I v tomto případě lze hovořit o tradici: letos již po čtrnácté.

Podpora cyklistiky je pro mladoboleslavskou automobilku logická, připomíná mluvčí firmy Ivana Povolná: má kořeny v minulosti společnosti. „Historie české automobilky je s koly těsně spjata: Václav Laurin a Václav Klement v Mladé Boleslavi založili v roce 1895 společnost na výrobu jízdních kol,“ připomněla Povolná. S dodatkem, že bicykly i cyklistické doplňky také jsou již řadu let součástí rozšířeného sortimentu firmy.