Soutěž Formula Student, která vznikla v roce 1981 a o 17 let později se začala šířit do Evropy, je největší mezinárodní akademickou soutěží v oblasti techniky. Rok od roku se posouvá dál, od roku 2010 mohou soutěžit i týmy s formulemi na elektrický pohon. V posledních letech se studenti zaměřují také na autonomní formule.

K oficiálnímu představení formule studentů ČVUT pro letošní rok došlo ve středu 26. června v mladoboleslavském Škoda Muzeu. Pilotovaná formule jezdí na trati rychlostí asi 60 kilometrů za hodinu, přičemž dosahuje dvojnásobné maximální rychlosti. Zrychlení z nuly na sto proběhne za 2,5 sekundy. Nová formule disponuje čtyřmi elektromotory s celkovým výkonem 140 kW, 732 LED diodami nebo 335 metry vodičů.

Kapitán týmu Jan Cába uvedl, že loni došlo ke spojení dvou týmů, a to CTU CarTech a eForce FEE Prague, jejichž cílem bylo vytvořit zcela novou elektrickou formuli a zaútočit na stupně vítězů. Na výrobě, která začala prvotními myšlenkami, pokračovala přes sestrojování od úplných začátků a prozatím skončila u testování, se podílelo kolem 80 členů. V následujících měsících se budou snažit vyhrát závody v Mostě, Rakousku, Itálii a Německu a opět se dostat na stupně vítězů, což se jim podařilo více než šedesátkrát.

Letošní model se pyšní například vylepšenou aerodynamikou. „Museli jsme spojit know-how obou týmů. Přes 95 procent dílů je úplně nových, zbytek je převzat z dílů týmů,“ uvedl Filip Klier, technický vedoucí eForce Prague Formula. Soutěž se vyvíjí a tlačí čím dál víc na autonomní systémy. V rámci konkurenceschopnosti i v dalších letech je potřeba pracovat na aktuálních trendech. Všichni studenti nyní nedočkavě čekají, jak dopadnou budoucí závody, především ten v Rakousku, který je hodnocen jako jeden z prestižnějších.

Mohlo by vás zajímat: Unikátní stavba křižovatky u Kosmonos nemá v zemi obdoby, říkají stavitelé

Stavba křižovatky nad dálnicí D10 u Kosmonos je podle stavitelů technickým unikátem. | Video: Deník/ Miroslav S. Jilemnický