Výjimečný stav zažijí dnes stovky rodičů na Mladoboleslavsku. Téměř žádná škola dnes nebude fungovat. Učitelé totiž stávkují za navýšení kapitoly ministerstva školství a nepřímo tedy za plošné zvýšení mezd i prostředků na pomůcky a vzdělávání.

"Celkem 28 škol na okrese se k protestu připojí. Z toho bude deset základních škol v Mladé Boleslavi,“ řekla Boleslavskému deníku Ivana Štefaniaková, šéfka mladoboleslavských školských odborů. Uzavřené školy v rámci stávky budou označeny logem odborů. Ve školách bude rodičům i žákům k dispozici stávkový výbor.

Učitelé, kteří do práce přijdou, dostanou náhradní práci. Stávkovat nebude učiliště v Horkách a učiliště Škoda. Obě školy ovšem vyjádřily solidaritu se stávkujícími kolegy.

stávkovat – ano, nebo ne?

Stávkovat musíme, nejsme nějaké ovce

„Stávkovat musíme. Nesmíme být jen jako nějaké ovce, které to zvládnou i s méně penězi.“ I s tímto názorem jde do dnešní stávky učitelka a předsedkyně Oblastní odborové rady ČMKOS pracovníků školství v Mladé Boleslavi Ivana Štefaniaková.

„Vždy to bylo tak, že si poslanci mysleli, že lidé ve školství zvládnou svou situaci i s menším balíkem peněz. Musíme prostě zvednout hlavu a jasně říci, že je nějaká míra, přes kterou to už nejde,“ řekla Deníku Ivana Štefaniaková. Jestli to bude mít nějaký efekt, nedokáže odhadovat.

Učitelům jde především o získání tří miliard korun do rozpočtu. „Půl miliardy má být určeno na vzdělávání pedagogů, učebnice a pomůcky. 2,5 miliardy korun pak má jít na platy. Všechny ostatní rezorty dokázaly své požadavky na příští rok obhájit, kromě ministerstva školství. Všechny rezorty navýší o šest až sedm procent, kromě toho našeho. Učitelé by nedostali vyšší platy, zvýšily by se jen úředníkům na ministerstvu,“ kritizuje situaci odborářka.

Podle ní by tedy byl větší objem peněz použit na navýšení konkrétních tarifů v platových tabulkách. Školství je podle odborářů dlouhodobě podhodnocené a není doceňovaná práce takzvaně navíc. Například učitelé připravovali o víkendech a doma školní vzdělávací programy v rámci reformy školství. Ta byla nyní spuštěna v prvních třídách. Za to rovněž zaplaceno nedostali.

Za vážný problém považuje i nekvalitní a zastaralé vybavení škol, především v oblasti výpočetní techniky.

Stávkovat nebudu, vůbec nic to neřeší

Učitel Dalibor Dudek s dnešní stávkou nesouhlasí, protože podle něho vůbec nic neřeší. „Stávkovat a podporovat tím odbory? Ne. To je alespoň pro mne ten důvod, proč nechci stávkovat. Odbory nejsou organizací, která by za mě měla mluvit,“ řekl Dudek.

Podle něho jde odborům pouze o to získat jistou sumu peněz, a přitom není zaručeno, že tyto peníze pomohou konkrétním lidem či konkrétním školám. „Nelíbí se mi teze typu: Dejte nám miliardu a my ji rozprostřeme mezi všechny, o to komu se nestarejte. To se mi nelíbí,“ uvedl. Podle něho v Česku ředitelé škol takřka nemají možnost ocenit toho, kdo dělá něco navíc. Naopak ředitelé prý nemají možnost dát najevo tomu, kdo dělá méně, nebo jen svůj standard, že pracuje špatně, a tedy si nevydělá tolik.

Dalibor Dudek vidí problém také v nízkém ohodnocení nastupujících mladých učitelů. Uváděný platový průměr prý vychází hlavně z vyšších mezd starších učitelů, kterým se zvyšuje mzda podle věku. „Pak se s kolegy hrozíme, když se prohlašuje, že máme 22 tisíc korun měsíčně. Většina veřejnosti ale nevidí do toho, co vše je v této sumě započítáno. Jak je vidět, je tu hodně problémů, které si vyžadují vlastní analýzu a konkrétní řešení. Nic takového jsem neviděl. Slyšel jsem jenom: Pojďme, máme málo peněz, a to vůbec není relevantní. Podobně to dělají odboráři už dlouho, zviditelňují se tím,“ řekl Deníku učitel.

Podle něho stávka nic neřeší, pokud jde pouze o protest za více peněz a ne o snahu o řešení konkrétních problémů.