Pracovní nasazení zaměstnanců v Mladé Boleslavi vymění toto úterý 24. června 2008 tisíce lidí na za hodinový protest. Připojí se tak k celostátní výstražné stávce Českomoravské konfederace odborových svazů.

Kolik lidí přesně bude stávkovat, ale nikdo nedokáže říci. Ve většině firem a organizací se totiž o rozsahu teprve jedná. „Stávkovat budeme. Ale konkrétní podobu i počty mají odborové organizace hlásit v pátek,“ řekla šéfka Odborového svazu státních orgánů Alena Vondrová.

Mladoboleslavští odboráři většinou přitakávají, že do stávky vstoupí, její rozsah ale definovat nedokáží. Jasno má být až v dalších dnech. K zastavení práce se přitom mají v mnoha středočeských městech připojit i řidiči autobusů městské hromadné dopravy a také lékaři a zdravotníci.

„Pokud vím, tak o podobě protestu se bude jednat na pondělní poradě na krajské úrovni,“ řekl zdroj z Odborového svazu zdravotnictví ČR. Klaudiánova nemocnice v Mla〜dé Boleslavi však odmítá, že by na hodinu přestala poskytovat zdravotní péči. „V úterý se u nás stávkovat nebude, v naší nemocnici lékaři či zdravotní personál neplánují zastavit svoji práci. Pacientům poskytneme kompletní péči stejně jako jindy,“ řekla Deníku mluvčí nemocnice Hana Koišová­Jandová.

Na sto procent se však bude stávkovat ve velkých továrnách v čele s automobilkou Škoda v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Výrobu zastaví i odboráři v konkurenční automobilce TPCA.

Poštovní schránky obyvatel Mladé Boleslavi navíc zaplavují letáky, které je vyzývají, aby se ke stávce připojili. „Já stávkovat nemůžu, protože jsem invalidní důchodce, ale půjdu se podívat k osmé bráně, kde bude protestní akce,“ říká dvaapadesátiletý Tomáš z Mladé Boleslavi.

Zaměstnanci Škody Auto zastaví výrobu ve 13 hodin a postupně se přesunou na volné prostranství před osmou branou továrny. Tam dostanou informace a symbolicky vyjádří nesouhlas s vládními reformami financí, zdravotnictví a s připravovanou důchodovou reformou, snahou o prodej pojišťoven a nemocnic či proti zásahům do zákoníku práce.

„Například zvýšení DPH a další vládní intervence vyvolaly inflaci, která se pohybuje kolem sedmi procent. To nám velmi znehodnocuje kupní sílu výsledku našeho tarifního jednání,“ vysvětluje některé z důvodů stávky předseda ZO OS KOVO Jaroslav Povšík v on­line rozhovoru Boleslavského deníku.

„Ve firmě Škoda zaměstnavatel nikdy automaticky nepřistoupil na vyrovnání inflace, ale vždycky řekl, že inflace je věcí státu, vyřiďte si to se státem. Tak to také musíme udělat,“ říká Povšík.

Odborářům ze Škody Auto navíc vadí návrh, že by všich〜ni zaměstnanci, a to i z takzvaně těžkých provozů, by měli odcházet do důchodu až v 65 letech. „Pro zaměstnance by to bylo ze zdravotního hlediska zcela destruktivní,“ dodal.

Firma Škoda bude podle odborářů stávku plně tolerovat. „Nikdo se nemusí ničeho obávat. Škoda je moderní kultivovaná firma, která uznává naše ústavní právo,“ dodal.

Ani v automobilce ale nebudou stávkovat všichni zaměstnanci. Práci například nemohou přerušit lidé z takzvaných nepřetržitých provozů.