„Jeho střecha byla již v sedmdesátých letech v takovém stavu, že kostel raději přestal sloužit bohoslužebným účelům, v osmdesátých letech již naprosto dosluhovala,“ připomněl Jan Toman, který se společně s dalšími lidmi, jimž není osud kostela lhostejný, od devadesátých let zasazuje za záchranu této památky. „Pak došlo k částečné výměně krytiny, bylo již dokonce navezeno i dříví na opravu krovu. Práce se ale nakonec zcela zastavily a hromada navezeného dříví bez užitku shnila,“ podotkl Toman.

Osud kostela měl být zřejmě zpečetěn, v osmdesátých letech byl již dokonce schválen demoliční výměr. Cennější části mobiliáře a varhany byly odvezeny jinam, část vybavení spálena, zbytek složen v provizorně zastřešené sakristii, kde postupně podlehl zkáze. „Typický případ lidské zloby, netečnosti a nekultivovanosti,“ shrnul stav kostela za minulého režimu Jan Toman. K zemi ale památka nešla. Díky úsilí jak nadšenců a pomoci mnichovohradišťského děkanství lze říci, že kostel prošel za posledních bezmála 30 let téměř zmrtvýchvstáním. 

Dnes již je solecký kostel naštěstí konstrukčně zcela zabezpečen. To potvrdil i mnichovohradišťský farář Pavel Mach. „Aby se jeho stav ovšem mohl označit za skutečně důstojný – tedy aby byla alespoň zrekonstruována podlaha, kruchta a varhany, bylo by třeba částky ještě zhruba tří milionů korun, což si naše farnost nemůže přirozeně dovolit. Ale krůček po krůčku a rok od roku se solecký kostel lepší, z čehož mám radost,“ řekl Mach.

A důkazem, že kostelu se alespoň z malé části vrátil život je i obnovená mariánská pouť, která se zde koná každoročně od pádu minulého režimu vždy v sobotu před svátkem Nanebevzetí Panny Marie, jenž spadá na 15. srpna. Letošní pouť se tedy bude konat již v sobotu 11. srpna.

„Mariánská pouť je starobylou slavností, jejíž počátky nelze datovat s naprostou přesností. V Solci se konala odnepaměti až někdy do konce čtyřicátých či začátku padesátých let, než byla nepříznivými politickými okolnostmi přerušena,“ podotkl Mach.

Po revoluci bylo na tuto tradici úspěšně navázáno, a každoročně ji navštíví desítky lidí. Poutní slavnost je rovněž spojena i se sbírkou na pokračování záchranných prací v kostele, výtěžky jsou ale podle Petra Macha spíše symbolické, v řádu tisíců korun. U příležitosti letošní pouti se solecký kostel otevře v sobotu ve 13 hodin, celebrovat bude sobotecký děkan Pavel Michalec.

Není to ale jen solecký kostel, který potřebuje pomoci. Jak v kostelích, které spadají pod hradišťské děkanství, tak i v dalších kostelích na okrese (zejména v těch vesnických) je, co se jejich stavu týče, mnoho co dohánět. „V oblasti hradišťského děkanství lze alespoň konstatovat, že v havarijním stavu není kostel žádný. Všechny jsou zajištěny, šest z nich se rekonstruuje. Velký dík patří spolkům v Kněžmostě, které se zasazují jak o fyzickou obnovu tamního kostela, tak se mu snaží vdechnout i život různými kulturními událostmi, což se jim daří,“ řekl Mach.

Naopak bezútěšně je na tom podle něj kostel sv. Vavřince v Březině, na němž se krom zubu času podepsala i aktivita zlodějů, kteří z něj v minulých letech vykradli drobné cennosti a textilie.

Problémům čelí i svatostánky ve farnosti Bělá pod Bezdězem. „Ani zde nesedíme se založenýma rukama a snažíme se situaci kousek po kousku zlepšit, ale jde o záležitost na mnoho let a mnoho milionů korun, které se snažíme získat jak vlastní činností, tak dotacemi z ministerstva, případně od sponzorů,“ zdůraznil bělský farář Kamil Škoda.

Známý je špatný stav kostela v Čisté, kde se nedávno dokonce zřítila asi šedesátikilová ozdobná koule z průčelí a poškodila jeden hrob. „Ještě hůře jsou na tom snad Bezdědice, kde hrozí zřícení stropu. V obou případech je naštěstí hotový projekt na jejich obnovu a čeká se na dotace, případně sponzory ochotné pokrýt mnohamilionové částky potřebné k opravám,“ doplnil Škoda s tím, že s pomocí dotací se daří kousek po kousku opravovat střechu kostela v Kováni. Samotný kostel v Bělé pod Bezdězem je prý pak na české poměry více než nadstandardní. „Více než patnáct let restaurování přineslo své plody. Výjimečně dobře je na tom dnes i interiér s obnovenou výmalbou i mobiliářem,“ doplnil Škoda.