Tohle nejsou snadné dny pro tahouna ekonomiky, českou Šponovku! „Z oken lítaly notesy, počítače jako myslím,“ popisuje lámavou češtinou vietnamský dělník Kam No Tam. Mluví o minulém týdnu, kdy se z řídící budovy firmy Špona Auto, Pentagonu, museli doslova vypakovat její šéfové. Zůstal jen jediný muž, předseda představenstva Reinhard Junák.
Brutální Poršše?
Brutální německá automobilka Poršše, která převzala nad koncernem Volkváken nadvládu, přichystala pro boleslavskou Šponu šokující experiment. „Poršše nesnáší odboráře a chce jim zatopit,“ line se z kuloáru podniku. Proto se rozhodlo, že vyhodí, všechny manažery ochotné se zaměstnanci vyjednávat a dosadí na jejich místo někoho jiného.
„Dlouho jsme nevěděli, kdo by tu fabriku mohl vést, ale už je nám to jasné. Ať nám ti, co stále remcají a kritizují, dokážou, že to umějí lépe!“ cituje agentura Deutsche-prasse kapitalisty z Wolfsburgu.
Ekonomii, personalistiku, výrobu, vývoj i marketing nových šponovek tak od prvního ledna povedou novináři! „Nechtěl jsem tomu uvěřit, šok pro mě byla oficiální fotka ve firemním listě Špona mobil, kde je pan Junák s novináři a všichni pózují s novým vozem, který půjde na trh v roce 2011. Je to fotografie nového managementu,“ říká zaměstnanec z lakovny, diplomovaný ing. Zbyšek Lakoň.
Ekonomové jsou zděšení! „To je konec naší země, tihle lidé dovedou náš zlatý důl na úroveň ruských vozů Poběda,“ stěžuje si ekonom Jindra Mince.
Nezvyklé výměny manažerů za novináře si všimla i světová média. „Je to pravda, kompletně se vyměnila dozorčí rada,“ potvrdil čínskému deníku China Pche koncernový manažer, vyučený zedník, Bavorák Brouk ml.
Reportérka americké televize Céenen Hana Košíková– Švandová po půlnoci jako obvykle hystericky křičela do kamery: „Na východě se zbláznili, firmu s miliardovými příjmy povede skupina regionálních pisálků!“
Češi vlakem do Číny?
Na reakci nebylo nutné dlouho čekat ani z Národního muzea, respektive z odborářské centrály, jak ji přezdívají zaměstnanci, protože sídlí uprostřed fabriky na prostranství zvaném Václavské náměstí, hned „za koněm“.
„My už o tom samozřejmě víme dlouho, víme všechno. No, podívejte se, konference se usnesla, že my do toho nebudeme mluvit, ale je to čirá hovadina, tohle dlouho nevydrží. My zvažujeme, že odvedeme všechny zaměstnance na východ. Už jsme pohrozili firmě, že přesuneme zaměstnance do Číny. Naše lidi naložíme na vlak a pojedeme,“ pohrozil Jaroslav Šlofík, předseda odborářů.
„Toho se nebojíme, odboráři nám přesunem zaměstnanců na východ vyhrožují už dlouho, při každém mzdovém vyjednávání. Nebudou-li Češi, rádi sem půjdou dělat Španělé, Němci, Francouzi i Angličané,“ odsekl šéf firmy Junák.
Odboráři ale hřímají dál: „Opravdu jsem vždy dával novinářům dobré informace. Často jsem jim zvedal telefon a oni se mi takto pomstili pučem. To by nebylo možné ani v jižním Mongolsku,“ zuří odborářský boss Šlofík.
Výměnu dozorčí rady vyprovokoval mluvčí firmy Jaroslav Bílý. Údajně už nechtěl odpovídat na odporné dotazy novinářů a tak jim raději zajistil dobře placená místa ve Šponě Auto. „Ano, je to pravda. Představenstvo je takový náš polštář, který měníme podle potřeb personálu,“ řekl typicky rozvinutou větou. K dalším otázkám dodal: „Ano a bez komentáře.“
Více výletů letadlem
Noví šéfové se zatím nevyjadřují. „Já se na to moc těším, vždycky jsem chtěla dělat manažerku. Těším se, že budu létat letadlem, ještě nevím kam, ale nějaký výlet si ráda vymyslím. Určitě chci letět několikrát do Utahu,“ slíbila reportérka z rádia Jana Hrůzilová.
Kromě ní teď Šponu Auto ovládnou také reportéři Jiří Klacek z Nočníku, Radek Potápěč z deníku Lévo, Pavel Oběd z Nočníku, Ondřej Bělásek z agentury LDN i Eva Kuželová z listu MF Včera, která na fotografii chybí.
Z fabriky uniká teplo
Strategická rozhodnutí začnou novináři přijímat na zasedání managementu příští středu. A proslýchá se, že prvním krokem vedení firmy bude uzavření všech bran do závodu. „Nebudeme pouštět do závodu žádné kamiony, ničí nám silnice. A taky nám z firmy zbytečně uniká teplo, a to něco stojí,“ nechalo se slyšet nové vedení firmy. Kdy přesně budou odstřiženy dodávky tepla do paneláků v Mladé Boleslavi, není jasné.
Nové auto za 50 tisíc
Nové „novinářské“ představenstvo hned přišlo také s jasnou koncepcí rozvoje pro rok 2009. „V rámci úspor z důvodu světové finanční krize vrátíme výrobu starého modelu octavie z minulého století (na fotografii) a budeme ji prodávat za 50 tisíc korun. Jsme přesvědčeni, že nám zákazníci pracky utrhají,“ nechal se slyšet na jedné podnikové oslavě nový člen představenstva Radek Potápěč.
Firma rovněž oznámila návrat moha tisíc agenturních pracovníků, aby mohla staronový model rychle pustit mezi zákazníky. Státní úředníci v tom vidí, lidově řečeno, pěkný průšvih! „Máme hlášeno 16 vlaků a tři trajekty s dělníkama z Jižní Ameriky. To zas tady bude bordel,“ kroutí hlavou šéf cizinecké policie Vlastislav Kachnák.
JZDr. Michal Umáčený