Stovky nových Škodovek zůstaly zablokovány na odstavné ploše v Mladé Boleslavi a nemohou se dostat za zákazníky v určených lokalitách. V době silného odbytu Škodovek, kdy zákazníci na svá auta i několik týdnů čekají, je to problém.

Auta nevyjedou na vagony

A může za to sníh, náledí, mráz a také letní pneumatiky, kterými jsou nové vozy osazeny. Zaměstnanci Škotransu kvůli tomu mohou auta nakládat na vagóny vlaků jen velmi obtížně a expedice se tím výrazně zabrzdila.

„S tím se pořádně nedá řídit, kloužeme ze strany na stranu a samozřejmě to naší práci i přes nejlepší vůli velmi zdržuje,“ řekl týdeníku Škodovácký odborář předseda tamní Dílenské organizace č. 15 Karel Číž. Zdejším zaměstnancům se situace nelíbí. „Předloni byla slabá zima a vše šlo v pohodě, ale poslední dva roky jsou zimy opravdu silné, je spousta sněhu i náledí. Bojíme se, že nějaké auto rozbijeme a hlavně kvůli tomu nestíháme,“ potvrzují zaměstnanci v týdeníku.

„Ano, to je pravda, na nové vozy se zimní pneumatiky nemontují, s tím se ale nedá mnoho dělat,“ vysvětluje místopředseda odborů KOVO Vladimír Kment. Technický problém je i v tom, že úplně nové, nezajeté pneumatiky napuštěné chemikáliemi, mají ještě horší přilnavost, dokud se trochu „nezajedou“.

Podle předsedy Podnikové rady Jaroslava Povšíka je práce ve Škotrans nesmírně těžká. „V létě musí tamní zaměstnanci sedět ve vysokých teplotách v autech, která se nestačí vychladit, do rukou je pálí rozžhavený volant a potí se v horku. V zimě se zase musí vypořádat se složitými podmínkami pro jízdu,“ sdělil J. Povšík.

Vzhledem ke zdržení nakládání vozů, se auta určená na transport v areálu firmy skladují, kde se dá. Uklizena byla například plocha na Hůrce, kam byla část aut zaparkována, ale využívají se i další skladové plochy. Jenže vozy je nutné dostat k dealerům, v areálu automobilky jsou k ničemu. Proto zaměstnanci musejí do práce i v sobotu, aby se pokusili nakládání vozů urychlit. Odbory KOVO vzhledem k závažné situaci vyjednaly s firmou Škoda pro tyto pracovníky finanční motivaci.

Technika Compagu v pohotovosti

Sníh a mráz na Mladoboleslavsku bude úřadovat i dnes. Mladoboleslavský Compag, pečující dohromady o více než 160 kilometrů chodníků a přes 40 kilometrů silnic, má pro případ dalšího spadu sněhu v pohotovosti veškerou svou techniku.

„V případě intenzivního spadu zavoláme do práce další tzv. ručaře, kterých může být v ulicích až sto dvacet,“ vysvětluje Jan Rympl z firmy Compag. Právě ti zajišťují údržbu chodníků, autobusových zastávek, prostranství před vchody domů, školských, zdravotních zařízení, nebo veřejných schodišť.

„Pro tyto účely využíváme několik osob z úřadu práce a ze střediska Naděje pro lidi bez domova, kteří mají příležitost si takto přivydělat,“ popisuje Rympl.

Doposud bylo na silnice a chodníky použito 350 tun soli a okolo 50 tun inertního materiálu. „Objednáno je dalších 300 tun soli, inertní materiál dovážíme postupně,“ dodává Rympl.

Sněhovou nadílku zatím poměrně dobře zvládli v Bakově nad Jizerou. Jak Deníku řekla starostka města Jana Štěpánová, tento týden začali v Bakově již odvážet sníh z některých míst ve městě. Jde především o křižovatky a některá parkoviště.

Bakov, Hradiště, Dobrovice, všude se perou se sněhem

„Vznikaly zde nebezpečné dopravní problémy,“ uvedla Štěpánová s tím, že sníh je odvážen za město, a to na deponie u koupaliště a také na pozemky na Lukách u řeky Jizery. Mráz podle aktuálních informací v Bakově žádné větší problémy neudělal.

S největším náporem sněhu se poprali i v Mnichově Hradišti. „První velký nápor sněhu byl zavčas odklizen z centrálních parkovišť a náměstí. Myslím, že průjezdnost silnic i schůdnost chodníků je prozatím dobrá,“ uvedl starosta Arnošt Vajzr.

Dobrovice přívaly sněhu zvládá zatím dobře, ačkoli k jeho odklízení bohužel neslouží multifunkční auto za cca tři miliony korun, na nějž již proběhlo výběrové řízení. „Minulé vedení města záměr koupit auto nakonec neodsouhlasilo, jeho nákup byl odložen,“ sdělil Deníku vedoucí technického střediska v Dobrovici Jiří Coufal.

„Disponujeme menším počtem lidí, ale díky vyššímu nasazení úklid města zvládáme naprosto bez problémů. Práce vykonávají kmenoví pracovníci střediska, služeb externí firmy jsme zatím využili pouze jednou, a to v případě nutnosti odvést naráz veliké množství sněhu,“ neskrývá uspokojení nad výkony svých zaměstnanců Coufal.

Přežijí zimu bezdomovci?

I při hustém sněžení a arktických teplotách musejí pochopitelně do služby strážníci městské policie. Svoji pozornost zaměřují především na bezdomovce, kterým v tuto dobu hrozí bez nadsázky smrt.

Strážníci o jejich tradičních útočištích samozřejmě vědí a tuláky nabádají, aby využili středisko Naděje. Podobnou nabídku mnozí přijmou, najdou se ale pochopitelně tací – a není jich málo -, jimž nutnost podřídit se řádu útulku nevoní a raději žijí svým způsobem života i v třeskutých mrazech.

Mnohdy jsou strážnici i shovívaví: „Ve tři hodiny hodin zjistila hlídka v prostoru mezidveří pošty v ulici Václava Klementa bezdomovce, který si zde zřídil noclehárnu, navíc zde způsobil i nepořádek.

Z důvodu velmi mrazivého počasí byl bezdomovec raději ponechán v tomto prostoru, nepořádek po projednání věci však vzorně uklidil,“ řekl Deníku náčelník městské policie Tomáš Kypta s tím, že jindy by strážci pořádku pobudu samozřejmě vypoklonkovali. Jako vždy kontroluje městská policie, jsou-li vchody do domů v noci řádně uzamčeny – vestibuly a podobné prostory jsou další obvyklým teritoriem lidí bez střechy nad hlavou, zvlášť když včera na některých místech města ukazoval teploměr sotva uvěřitelných -18°C!

Strážníci také bdí nad alternativně odsouzenými darebáky, jejichž síly přijdou při úklidu sněhové peřiny vhod. „V tomto zimním období jsou tzv. počišťovači využíváni k úklidu sněhu, zejména čištění okrajů chodníků v místech přechodů pro chodce. Tato činnost očišťovačů je namátkově kontrolována strážníky,“ říká Kypta.

Ondřej Bukáček, Helena Fričová, Pavel Svačina