Je konec! Prodejny podél silnice u 7. brány Škoda Auto v Mladé Boleslavi budou zbourány.

Podle všeho primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati moc dobře nevychází s šéfy největší mladoboleslavské firmy. Což může mít značné ekonomické dopady na rozvoj města.

Škodovka například letos odmítla obrovskou mnohamilionovou sumu z nejasných zdrojů, které primátor firmě nabízel jako formu pomoci v krizi.

Podobně to dopadlo i na dalším jednání mezi primátorem Nwelatim s představenstvem Škody Auto v minulých dnech ohledně obchůdků u 7. brány, obě strany se na řešení vůbec neshodly.

Zaměstnancům se nelíbí nepořádek

„Nájemní smlouvy mezi Škodou Auto a vlastníky prodejních stánků, podle kterých byli vlastníci stánků oprávněni užívat pozemky firmy, skončily již v roce 2006. Vlastníci stánků však tyto pozemky nevyklidili, stále je neoprávněně užívají a jednají tak protiprávně. Navíc zde dochází k prodeji a podávání alkoholických nápojů a s tím spojeným rušením nočního klidu. Na tuto situaci upozorňují také zaměstnanci zejména v nočních hodinách, když se vracejí z odpolední směny,“ vysvětluje mluvčí společnosti Jaroslav Černý.

Firma se podle něho snažila nalézt i v zájmu vlastníků stánků řešení, které by spočívalo v tom, že by na město převedla část pozemku u restaurace Dřevák, na kterém by poté investor mohl zajistit nové prostory pro stánkaře. „Město však takové řešení nepřijalo,“ potvrdil mluvčí.

Pozemek vyklidí a postaví parkoviště

Vedení společnosti Škoda Auto tedy nezbývá než vyčkat pravomocných rozhodnutí v probíhajících soudních a správních řízeních, kterými budou vlastníkům stánků uloženy povinnosti stánky odstranit a neoprávněně užívané pozemky vyklidit.

„Poté budou tyto pozemky využity pro rozšíření parkoviště pro zaměstnance. S ohledem na průběh řízení očekáváme realizaci záměru počátkem roku 2011,“ sdělil Jaroslav Černý. Lidem, kteří budou odstraněním stánků postiženi, tedy prodavačům, je společnost připravena nabídnout zaměstnání odpovídající jejich kvalifikaci.

Primátor Nwelati chtěl situaci ale řešit úplně jinak. „Jednali jsme se Škodou Auto s tím, že jsem je žádal, aby nám tento pozemek prodali, nebo směnili s městem. My bychom potom pozemek živnostníkům pronajali,“ řekl.

Firma k tomu měla podle Nwelatiho čtyři požadavky: 1. napojení parkoviště za obchůdky na Severovýchodní tangentu, 2. aby tam nebyl prodáván alkohol, 3. aby se tam neprovozovaly výherní automaty, 4. eliminování nepořádku v okolí.

Nwelati: Podmínky bychom splnili

„S majiteli jsme dohodli, že pokud pozemek bude v majetku města a provozovatelé tam budou moci zůstat, zajistíme, aby tam nebyly výherní automaty. Dokonce město upravilo směrnici, týkající se heren v této lokalitě, kde od 1. 11. nesmí výherní automaty být. Prodej alkoholu bychom na tomto pozemku rovněž zakázali. Co týče napojení na Severovýchodní tangentu, je zajištěné, jen se nevyužívá, protože tangenta ještě nestojí a samozřejmě na vlastním pozemku bychom i zajistili úklid,“ uvedl Nwelati. Škoda Auto podle Nwelatiho přesto nakonec řekla, že v tomto místě potřebuje parkovací místa.

„Firma nám nabídla řešení v podobě pozemku za Dřevákem, který by se spojil s pozemkem města, a vybudovalo by se tam obchodní centrum, kam by se provozovatelé stánků přestěhovali. To pro mě není přijatelné, protože to už pro zaměstnance a podnikatele znamená náklady, kdy by museli zbourat své stánky, ukončit živnost, propustit všechny lidi, počkat, než se postaví nový objekt, přestěhovat tam své provozy a platit tam nájem,“ říká Nwelati.

To už podle něho prakticky nemá nic společného s tím, že se město snaží reagovat na stávající ekonomickou krizi. „Já si myslím, že řešením je, aby Škoda Auto odložila zbourání obchůdků, abychom měli čas na řešení, jak ta pracovní místa zachovat,“ trvá na svém Nwelati.