V běžném životě se to stává docela často: žák je lepší než učitel.

Když se to ale stane v automobilovém koncernu, může z toho být pořádná mela. Třeba jako v případě Volkswagenu a mladoboleslavské Škodovky.

Německý obr ve čtvrtek zveřejnil svoje výsledky za loňský rok – jeho čistý zisk se zřítil o osmdesát procent. Zatímco v roce 2008 celý koncern utržil zisk 4,8 miliardy eur, loni to bylo jenom 960 milionů eur. Škodovka zřejmě také klesla, ale daleko méně. Svá čísla však oznámí až 22. března.

V Německu nicméně ihned vznikla mediální masáž. Největší zpravodajský týdeník Spiegel přišel ve svém ústředním článku s hypotézou, že se „Volkswagen začíná zlobit na svou dceru Škodovku“. Důvod? Dělá až moc dobrou konkurenci modelům VW.

Šéf koncernu Martin Winterkorn se prý rozčiloval, když test časopisu AutoBild prokázal, že Škoda Superb Kombi vyhrála proti Passatu, protože za svou cenu nabízela mnohem víc výbavy a víc prostoru. Němečtí novináři včera přišli s hypotézou, podle níž odchod dosavadního šéfa Škodovky Reinharda Junga do penze uspíšil i úspěch české dcery.

„Škodovka už neplní svou úlohu uvniř koncernu – nabízet levné modely,“ napsal Spiegel. Německého vlastníka totiž paradoxně nemusí úspěch Škodovky těšit. Mladoboleslavská automobilka vydělává, ale na druhou stranu to nejsou až takové zisky, které by dokázal přinést dráž prodávaný VW.

Srovnání roční dodávky aut zákazníkům

„Jsou to věci, které napsali němečtí novináři a nám tyto spekulace nepřísluší komentovat,“ reagoval ve čtvrtek pro Deník mluvčí škodovky Jaroslav Černý. Nechtěl ani komentovat domněnku, že Škodovka napříště musí lépe koordinovat nabídku s VW. Týdeník Spiegel totiž mimo jiné napsal, že Škodovku čeká do budoucna uskrovnění.

„U Škodovky teď otočí volantem: výdaje musí klesnout a modelová řada být lépe vyvažována v porovnání s VW. Nástupce Škody Superb bude zřejmě výrazně menší, uvnitř s menším množstvím kůže,“ spekulují němečtí novináři.

Jan Klička, Tomáš Procházka