„V první řadě ještě jednou potvrzujeme, že Škoda Auto žádné propouštění neplánuje," ubezpečuje Jana Bahníková z oddělení komunikace největší tuzemské automobilky.

Zaměstnanci jsou přesto ve střehu, zpráva o zvažovaném přesunu až osmi set lidí pod externí firmy mnohé z nich naplňuje obavami. Obávají se především snížení platů a ztráty zaměstnaneckých benefitů.

Těžké spaní má v posledních týdnech pan Jindřich, který pracuje v nářaďovně. Před několika měsíci si zřídil kvůli rekonstrukci bytu zaměstnaneckou půjčku, jejíž velkou výhodou je její bezúročnost. Nyní se obává budoucnosti. Přestože automobilka svým zaměstnancům, kteří by se stali externisty, garantuje stejné smluvní podmínky a benefity, v budoucnu by pan Jindřich nárok na bezúročnou půjčku ztratil. Stejné podmínky nebudou platit do nekonečna a on má splácet ještě několik let. Situaci by tedy musel řešit například nevýhodnou krátkodobou půjčkou tentokrát už zatíženou pořádným úrokem.

„Před dvěma lety podepsalo vedení Škoda Auto a odborů Kovo takzvanou Dohodu o zaměstnanosti. Pro zaměstnance znamená jistotu pracovního místa a je platná do roku 2018. Škoda Auto tuto dohodu dodrží," pokračuje Jana Bahníková. Zaměstnancům má tak garantovat možnost volby.

Přestože automobilka stále ještě nedospěla k rozhodnutí, kolika lidí se změna nakonec dotkne, nervózní zaměstnance i odboráře ubezpečuje, že každý zaměstnanec, jehož pozice by byla vyčleněna pod některou z dodavatelských firem, dostane v první řadě nabídku pracovat na jiném místě v rámci závodu.

Proč vůbec společnost, která má za sebou rekordní období (mimo jiné historicky první milion prodaných vozů za kalendářní rok) a která se může chlubit celou řadou dalších úspěchů, přistupuje k nepopulárním změnám? Snaží se být efektivnější a obstát v mezinárodní konkurenci. V tom jí má pomoci strategie HPO (High Performance Organization = vysoce výkonná organizace). Pružnost, výkonnost a schopnost reagovat na tlaky konkurence, toto je cílem společnosti.

Snaží se Škoda Auto zvýšit převodem části zaměstnanců efektivitu práce? Vyčleňování aktivit, v nichž jsou specializované firmy výkonnější, je prý běžnou praxí nejen v automobilovém průmyslu. Chce zvýšit svou konkurenceschopnost tím, že méně zaměstnanců odvede práci, kterou dosud odvádělo více pracovníků?

A nejde nakonec jen o papírové řešení a „kosmetickou proceduru", která zajistí sympatická čísla ve výročních bilancích?

Proces, o němž se v automobilce začalo šuškat před dvěma měsíci a intenzivně mluvit před dvěma týdny, bedlivě sledují odbory. Automobilka s nimi své záměry konzultuje.

Odboráři na sebe upozornili před týdnem mítinkem, jenž se odehrál přímo v nářaďovně. Vedení odborové organizace v napjaté atmosféře především informovalo pracovníky o probíhajícím jednání a zdůraznilo, že na své jistoty si odboráři snadno sahat nenechají.

Předseda podnikové organizace odborů Jaroslav Povšík se vyjádřil o případné možnosti demonstrace před Pentagonem i o časově neomezené stávce.

Škoda Auto spolupracuje celosvětově se 7500 smluvními dodavateli. V tuto chvíli zůstává otázkou, kolik zaměstnanců nakonec řady těchto dodavatelských firem rozšíří.