Škoda Auto, firma, která doslova drží při životě ekonomiku celého mladoboleslavského okresu, zaměstnanost ve Vrchlabí a Kvasinách a silně ovlivňuje hospodářství České republiky, na tom není úplně tak růžově, jak se zdá.

Vypovídá o tom fakt, že firma zrušila dodatečné přesčasové dobrovolné směny. Původně automobilka potvrdila, že je ruší jen do hromadné dovolené. Podle aktuálního vydání týdeníku Škodovácký odborář na webu odborů je však zřejmé, že směny byly zrušeny až do konce měsíce srpna, přičemž o osudu dalších směn ještě není rozhodnuto.

Odbory hodlají vyvolat kvůli těmto směnám kolektivní vyjednávání. Není totiž jasné, jaké dopady bude mít rušení směn na výhody plynoucí pro zaměstnance ze závazku odpracovat patnáct takových směn. Podle závazku měli dostat prémie a den volna navíc.

Firma musela dodatečné směny zrušit velmi rychle. „My jsme reagovali na vývoj celkových trhů a ty v květnu a červnu prostě šly dramaticky dolů. I když naše podíly vypadají dobře, musíme ve výrobě reagovat velmi rychle. Pokud bychom to neudělali, tak by prostě vozy šly do skladů a to by ve střednědobém hledisku bylo negativní,“ řekl týdeníku člen představenstva automobilky odpovědný za marketing a prodej Fred Kappler.

Odbory mluví o situace velmi vážně. „Jsme tímto stavem opravdu zklamáni. Věřím, že firma udělá vše pro zlepšení situace,“ uvedl předseda ZO OS KOVO Jaroslav Povšík.

Nejhorší je situace v odbytu vozu Roomster. „Nevíme ani, co bude po dovolené,“ obává se člen podnikové rady, kvasinský předseda Libor Dvořák.
Firma sice vidí situaci jako vážnou, ale ne tolik. Sobotní směny považuje za něco navíc, tedy nic, co by pro ni bylo zásadní. „Podívejte se, kde byla Škodovka před pěti lety, kdy jsme prodávali 450 tisíc vozů a měli jsme finanční výsledek, že jsme byli sotva na nule. Dnes jsme v naprosto jiné dimenzi, co se týče výroby. I nadále jsme ekonomicky výnosní a využíváme naše výrobní kapacity až extrémně,“ řekl pro týdeník Kappler.

Firmě se ovšem v první polovině roku velmi dařilo, a to hlavně na východních trzích.

„Jen za první pololetí roku 2008 vzrostly prodeje proti loňskému roku o 17,9 procenta na celkových 366 686 prodaných vozů. Firma si pak drží velmi dobré podíly na trzích,“ uvedl mluvčí firmy Jaroslav Černý.

Škodu Auto potápí zejména silná koruna a cena ropy


Prodeje mladoboleslavské automobilky Škoda Auto za první pololetí 2008 vzrostly proti loňskému roku o 17,9 procenta na 366 686 prodaných vozů. Firma si tak drží velmi dobré podíly na trzích.

Na východě se automobilce daří mimořádně. Našla velký potenciál v Rusku a Číně i dalších zemích lačnících po nových vozech. Srovnávat procenta růstu je však nemožné, protože zde firma prodej teprve rozjíždí.

„Z východní Evropy patří k nejdynamičtějším trhům Rusko, kde se pro značku Škoda rozhodlo 23 950 zákazníků (+83,7 procenta), a Ukrajina s 15 964 prodanými vozy (+51,2 procenta),“ řekl Deníku mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.

Na trhu západní Evropy se společnosti Škoda Auto podařilo zvýšit tržní podíl na 2,27 procenta s počtem 177 101 (+2,1 procenta) prodaných vozů značky Škoda. V Německu bylo registrováno 64 589 vozů, čímž se zde Škoda stala druhou nejsilnější importovanou značkou.

Jenže příliš se firmě nedaří ve střední Evropě a doma, zejména pak v posledních dvou měsících. A právě další vývoj vyvolává obavy. Na firmu tlačí konkurence z dovozu. Reklamy typu: „Naše modely jsou levnější díky silné koruně!“ na Škodovku útočí ze všech stran. Nezájem o auta pak vyvolává i drahá ropa, která navíc zvyšuje náklady. Její cenu si ještě před pár měsíci nikdo neuměl ani představit, natož pak raketový růst kursu české koruny.
Koruna například ve čtvrtek posílila na opravdu rekordní kurs 23,16 koruny za jedno euro.

Odboráři jsou však přesvědčení, že firma někdy škodí i sama sobě. „Je to hlavně cenovou politikou u vozu roomster a pomalým nasazováním modelů na trh,“ uvedl v týdeníku předseda ZO OS KOVO Jaroslav Povšík.

To však firma odmítá. „Cenová politika, respektive cenové umístění tohoto vozu mimo Českou republiku je skutečně upraveno podle konkurence. A v České republice došlo k tomu, že právě naprosto mimořádným růstem české koruny jsme se s ním dostali do poněkud nešťastné cenové polohy. V červnu jsme se proto rozhodli cenu zhruba o sedm procent snížit,“ uvedl v rozhovoru pro týdeník člen představenstva Fred Kappler.