Jako velký oříšek líčí německá justice vyšetřování bývalého personálního šéfa Škody Auto Helmutha Schustera, kolem něhož se právě před dvěma roky provalila rozsáhlá korupční aféra v automobilovém koncernu VW. Jeho podivné praktiky došly tak daleko, že si pro něho do Mladé Boleslavi přijeli zástupci koncernu, zavřeli mu kancelář, zabavili počítač a Schuster musel zmizet.

Později ho ve významné funkci vystřídal bývalý vicepremiér Martin Jahn, který letos poprvé podstoupil kolektivní vyjednávání o mzdách s odboráři. I odbory byly jeden čas kvůli Schusterovi vláčeny médii a špiněny. S kauzou přitom neměly nic společného.

„Pan Schuster odešel na vlastní žádost a důvody nebudeme komentovat,“ tak tehdy stroze komentovala jeho odchod Škoda Auto. Německá média pak ale přišla se zcela jiným vysvětlením.

Schuster údajně budoval síť nastrčených firem, které se ucházely o zakázky u koncernových podniků a ze kterých pak převáděl peníze na svá vlastní konta. Ve skandálu už byli souzeni někteří představitelé koncernu Volkswagen.

„Vyšetřování hlavního obviněného je velmi obtížné,“ připouští v tisku mluvčí státního zastupitelství v severoněmeckém Braunschweigu Klaus Ziehe. V souvislosti se Schusterem je vyšetřován bývalý vlivný šéf zaměstnanecké rady Klaus Volkert a manažer Klaus-Joachim Gebauer, který byl spojnicí mezi odboráři a managementem. Gebauer byl také tím, kdo prozradil první jména ve skandálu a šťavnaté podrobnosti o zábavných cestách s návštěvami nevěstinců.

„Požádali jsme o právní součinnost v Indii, Česku a Angole,“ uvádí Ziehe. Především z Indie podle něj německá justice získává nové poznatky obtížně.
Překážkou ale je také německý ústavní soud, od kterého si jeden důležitý svědek vynutil, že justice nemůže zkoumat jeho emailovou poštu. Od něj si vyšetřovatelé slibovali poznatky o peněžních tocích na Schusterova konta. Ústavní soud musí zjistit, zda má přednost trestní stíhání, a to bude nějakou dobu trvat.

V Indii chtěl VW stavět továrnu a Schuster tam bez pověření koncernu vystupoval jako vyjednávač. Tamní regionální úřady zaplatily dva miliony eur jedné projektové firmě, která byla ve spojení se Schusterem. Peníze zmizely a koncern se pak zavázal škodu uhradit.

Jinde - v Praze - figurovalo Volkertovo jméno. Bývalý odborář přiznal účast na pražské firmě F-Bel, která chtěla získat zakázku od Škody Auto na provoz jednoho autofóra v centru české metropole. Projekt měl stát 60 milionů eur (1,7 miliardy korun), ale byl zastaven.

Volkert a Gebauer se zřejmě budou před soudem zodpovídat v říjnu. Zejména bývalý německý odborář bude vysvětlovat, jak od managementu vzal úplatky kolem dvou milionů eur a jak se bavil s prostitutkami. Gebauer také údajně dostal od jednoho českého podniku jako úplatek pětimístnou sumu vyjádřenou v eurech. Oběma hrozí až pět let vězení.

Ani v tomto procesu zatím ještě nepůjde o nastrčené firmy. Kdy se tak stane a kdy před soudem stane klíčová postava Schuster, zatím státní zástupce Ziehe neví. „Letos asi ještě žaloba nebude,“ připouští zástupce.

Jako první byl v lednu odsouzen bývalý personální ředitel Volkswagenu Peter Hartz, špičkový manažer a poradce exkancléře Gerharda Schrödera pro reformy pracovního trhu. Dostal dva roky vězení podmíněně a pokutu 576 tisíc eur (16 milionů korun) za zpronevěru a podplácení odborového bosse Volkerta, jehož organizace bez většího odporu vstřebávala nezbytné změny v chodu podniku. Důvodem nízkého trestu bylo úplné přiznání a objasnění korupce ve VW, jakož i to, že se Hartz osobně neobohacoval.

V korupčním skandálu VW justice stíhá 14 osob. Minulý měsíc byl odsouzen bývalý sociálnědemokratický poslanec Hans-Jürgen Uhl k pokutě 39 200 eur (1,1 milionu Kč). Trest dostal za to, že lhal vyšetřovatelům o využívání firemních prostředků k placení prostitutek.