Až miliardu korun bude v horizontu příštích tří let investovat český stát do zvýšení kapacity vybraných železničních tratí na Mladoboleslavsku.
„Důvodem zvyšování kapacity a průjezdnosti tratí je zvýšená poptávka mladoboleslavské Škody po nákladní drážní dopravě, která úzce souvisí s aktuální úspěšnou obchodní politikou automobilky a její růstovou strategií,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Robin Povšík. Škoda Auto plánuje zvýšit expedici hotových vozů po železnici o stovky kusů denně a zároveň předpokládá, že stejnou cestou zvýší i podíl dopravy jednotlivých komponentů směrem do závodu.
Železniční trať mezi Boleslaví a Nymburkem, která je pro dopravu vozů z automobilky klíčová, se dostala na samou hranici svých kapacitních možností. Jestliže je v zájmu dopravní politiky státu a ochrany životního prostředí podpora přesunu nákladní dopravy ze silnic na železnici, musí do této infrastruktury vláda investovat.
Vlaky či kamiony?
Pokud by se tak nestalo, byli bychom před rozhodnutím, zda dramaticky omezit osobní drážní dopravu nebo poslat více kamionů na silnici. Ani jedno z toho nechceme,“ říká náměstek Povšík. Připouští přitom, že výstavba nových výhyben u Nepřevázky a Strak na trati do Nymburka celý problém nevyřeší. Oživují se proto plány na výstavbu malého seřaďovacího nádraží a nového kolejiště v tzv. východní průmyslové zóně u Škoda Parts centra, kde město Mladá Boleslav drží pro tyto účely územní rezervu.
„Tato investice by ale již měla mít privátní charakter, stát ji nejspíše nebude schopen financovat,“ doplňuje Povšík s tím, že jako nevyhnutelné pro budoucnost vidí urychlené plánování tzv. pátého železničního koridoru, který má spojit Mladou Boleslav s Prahou.
Bohužel ministerstvo dopravy zatím na financování nového projektu neslyší. „Když se nám po měsících vyjednávání podařilo přesvědčit stát k financování úprav tratí na Mladoboleslavsku, určitě se podaří získat prostředky na projektování nového železničního koridoru,“ dodává náměstek Povšík.