Historický automobil se nově stal součástí expozice Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. „Vůz v uplynulých dvou letech prošel celkovou renovací, při které tým odborníků vycházel z dochované originální výkresové dokumentace a dalších unikátních pramenů. Všechny důležité mechanické komponenty plně provozuschopného unikátu jsou původní, včetně motoru s autentickým výrobním číslem, se kterým sportovní vůz v roce 1908 opustil výrobní halu v Mladé Boleslavi,“ uvedl Vítězslav Kodym ze Škoda Muzea.

Vedoucí Škoda Muzea Andrea Frydlová uvedla, že vůz prošel náročnou rekonstrukcí. „Po kompletní opravě podvozku, motoru, převodovky i dalších skupin a po sjednocení elektroinstalace byl vůz osazen karoserií, která tvarově odpovídá dokumentaci. Dvouválec o objemu 1399 cm3 nyní opět spolehlivě ožívá již po několika málo otočeních startovací klikou. Výsledek náročné práce profesionálních restaurátorů se zařadil k nejcennějším exponátům ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi,“ popsala.

Jediný dochovaný exemplář automobilu byl vyrobený 12. července 1908. Během let změnil několikrát majitele, dostalo se mu i celé řady modifikací. Prošel přestavbou na závodní speciál, fungoval jako rekvizita filmu Dědeček automobil, později se změnila podoba přední kapoty, blatníků a řady detailů vozu – i v rámci úprav pro další natáčení filmů. „Všechny podstatné mechanické skupiny však zůstaly zachovány a spolehlivý provozuschopný vůz patřil ke stálicím československé scény historických vozidel,“ řekl k historii Vítězslav Kodym.

Do sbírek muzea se automobil Laurin & Klement BSC dostal v roce 2016. „Po detailní analýze stavu vozidla a na základě rešerší dochovaných archivních pramenů byly zahájeny náročné restaurátorské práce, směřující k uvedení modelu BSC do stavu co nejbližšího originální podobě z roku 1908. Laurin & Klement BSC patří k nejcennějším exponátům ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi,“ dodal Vítězslav Kodym.