Slova typu „spalovák“ zní v dnešní době zelených cílů a snižování emisí málem hanlivě. Evropský parlament dokonce před měsícem schválil opatření o nulových emisích oxidu uhličitého, což by mělo znamenat zákaz prodeje nových osobních aut a dodávek se spalovacími motory od roku 2035. I tak má ale předání starosti o rozvoj spalovacích motorů představovat pro týmy Škody Auto velkou výzvu a příležitost. Jednak konec spalovacích motorů ještě nemusí definitivní, jednak vědci vyvíjejí nová, „ekologická paliva“.
A především: Evropská unie není celý svět. To ostatně naznačují i slova mluvčího Komunikace produktu Zbyňka Straškraby: ten hovoří o novince, jež nejen přinese další pracovní místa v oddělení technického vývoje, ale rovněž „zvýší globální konkurenceschopnost mladoboleslavské automobilky“.
Pohon nejenom pro škodovky
V rámci koncernu Volkswagen společnost Škoda Auto postupně přebere odpovědnost za vývoj všech zážehových motorů řady EA 211. Jsou to zážehové (tedy zpravidla spalující benzin) napříč uložené řadové pohonné jednotky využívané nejen ve škodovkách (zde hned v sedmi modelových řadách), ale i v řadě automobilů značek Audi, CUPRA, SEAT a Volkswagen.
Už nyní se v Mladé Boleslavi vyvíjí řada MPI (motory s vícebodovým vstřikováním benzinu s atmosférickým plněním). V postupných krocích do roku 2027 přibude i starost o v provozu rozšířenější technologii TSI (přeplňované motory s přímým vstřikem mající turbodmychadlo) - včetně hybridních verzí.

Rozšiřuje se i odpovědnost za globální platformu MQB A0: deset let využívanou sdílenou modulární koncepci aut typu „vše vpředu“ (jsou tam motor i poháněná náprava) a příčným uspořádáním, na níž staví své modely různé značky začleněné do koncernu Volkswagen.
Konkrétně se jedná o úkol vytvářet novou platformu MQB A0 Global, včetně komplexního podvozkového systému, která bude určena pro vozy připravované pro mimoevropské trhy. Nová platforma vystřídá řešení označované jako MQB A0 IN (nyní se využívá pro modely Kushaq a Slavia vyráběné partnery Škodovky v indické Púně). Na základě nové platformy mají v následujících letech vznikat nové vozy nejen pro Indii, ale i regiony v Latinské Americe, Africe a členských zemích Sdružení národů jihovýchodní Asie, kam patří mimo jiné Kambodža, Myanmar neboli Barma, Thajsko nebo Vietnam.
Motory pro 48 modelů aut
Na koncernové souvislosti také upozorňuje člen představenstva Škody Auto odpovědný za oblast technického vývoje Johannes Neft. „Převzetí odpovědnosti za vývoj celé motorové řady EA 211 je pro automobilku Škoda jednoznačným potvrzením vysoké úrovně její technické kompetence,“ chválí. Zdůraznil současně i růst významu značky Škoda v rámci širších struktur Volkswagenu. „Motory této řady nacházejí uplatnění ve 48 modelových řadách pěti koncernových značek,“ připomněl.
Některé motory EA 211 se nyní v Mladé Boleslavi i vyrábějí, a to již od roku 2012. Dosud se jich tam zrodily více než čtyři miliony. Zdejší výrobní kapacity se zatím, tedy v bezprostřední návaznosti na přebírání starosti o vývoj, rozšiřovat nebudou.
Podle vedoucího komunikace produktu Vítězslava Kodyma převzetí kompletní odpovědnosti za technický vývoj obnáší pro Škodu Auto nejen samotný technický návrh konceptů motorů, ale také vyhotovení potřebné dokumentace a sériovou realizaci. „Včetně emisních, funkčních a dlouhodobých zkoušek, které probíhají jak ve vlastní zkušebně Motorového centra, tak v emisní laboratoři Škoda Auto,“ řekl.

Součástí vývojového procesu je rovněž projektové řízení zahrnující vývoj motorů nejen v rámci Evropské unie, ale také v Číně, Indii, Jižní a Střední Americe i v Jihoafrické republice. „Vozy poháněné motory EA 211 se totiž prodávají na všech obydlených kontinentech, a tak musí vývoj zohledňovat také lokální, specifické požadavky těchto trhů,“ informoval.
Zážehové automobilové motory EA 211
- Řada motorů EA 211 byla koncernem Volkswagen představena v roce 2011, když ve výrobním programu nahradila předchozí řadu EA 111. Jedná se o modulární řadu zážehových motorů, které mají ventilový rozvod DOHC se čtyřventilovou technikou.
- Spalovací motory řady EA 211 charakterizují především vysoká účinnost, příkladná kultivovanost a nízká spotřeba paliva.
- Za jednu z hlavních výhod rodiny motorů EA 211 označuje koncern Volkswagen vysokou míru variability: v současné době mohou mít tyto motory tři, nebo čtyři válce, zdvihový objem od 1,0 do 1,6 litru, pokrývají výkonové spektrum od 48 kW do 115 kW a jejich točivý moment je v rozmezí hodnot 93 Nm až 250 Nm.
- Motory řady EA 211 mohou podle provedení spalovat benzin, CNG či etanol – a existují rovněž ve verzích využívajících techniku mild-hybridní (s dobíjením baterie pro elektromotor, vypomáhající zejména pro rozjezdech, rekuperací při brzdění) a plug-in hybridní (což je kombinace s elektromotorem, jehož baterie se dobíjí i „ze zásuvky“).
- Škoda Auto má pro vývoj motorů k dispozici nejen vlastní moderní motorovou zkušebnu otevřenou v roce 2014, ale i špičkově vybavenou emisní laboratoř. Na motorových brzdách se 130 zaměstnanců věnuje testování 350 zkušebních motorů ročně. V emisní laboratoři, jejíž součástí jsou i čtyři klimatické komory, se za rok uskuteční až 8000 laboratorních testů.
Zdroj: Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu Škoda Auto