Růst tarifních mezd o deset procent, což automaticky znamená i zvýšení položky osobního ohodnocení, a vyplacení mimořádné prémie 5000 korun ve mzdě za duben. Tak vypadala poslední nabídka vedení firmy Škoda Auto, kterou škodováčtí odboráři smetli ze stolu. Podle jejich slov byla přitom tato nabídka ze strany vedení konečná. Firma kolektivní vyjednávání tradičně nekomentuje.
Odboráři již před začátkem kolektivního vyjednávání uvedli, že chtějí dvouciferný růst mezd, který zároveň bude vyšší než deset procent. Dohoda se řečí čísel zdá být blízko, ale podle všeho tomu tak není. Na setkáních zaměstnanců s vedením firmy, kam chodí přes tři tisíce zaměstnanců, se totiž ozývá nejen pískot a nesouhlas s postupem managementu, ale i slovo stávka.
„Děkuji, že se zaměstnanci jasně vyjádřili. Někdy už jsem totiž pochyboval. Firma mě stále přesvědčuje, že to je správná cesta, že to nechci jen já, ale že zaměstnanci by do toho šli. Jsem rád, že se ukázalo, jak je to ve skutečnosti,“ řekl předseda odborů Jaroslav Povšík. Podle jeho slov si zaměstnanci samozřejmě uvědomují, že musí vyrábět stále více aut, ale není možné jít do toho na úkor něčeho, co lidem zničí jejich rodiny.

V prosinci loňského roku se Škoda Auto s odbory přitom dohodla na prodloužení dohod o práci ve vícesměnných systémech. Klasický systém práce ve Škodě představuje 15 směn za týden, pobočný závod v Kvasinách má do konce letošního roku fungovat v osmnácti směnném systému, lakovna v Mladé Boleslavi v sedmnácti směnném systému. Odboráři jsou připraveni tyto již uzavřené dohody vypovědět, což také uvádějí na svém webu.
Aktuálně projednávané zvýšení tarifů znamená pro každého zaměstnance automaticky i vyšší osobní ohodnocení a také vyšší zaručené bonusy, které se vypočítávají právě z těchto dvou složek škodováckého platu. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škoda Auto činila za uplynulý kalendářní rok úctyhodných 40.557 korun, což je zhruba o deset procent víc než v roce 2016. Podle týdeníku Škodovácký odborář obdržela drtivá většina zaměstnanců za loňský rok na bonusech kolem 90 tisíc korun hrubého a v letošním roce se má celková suma přehoupnout přes 100 tisíc korun.
Škoda Auto chce zvýšit výrobní kapacity, odbory však pracovní soboty a další vícesměnné pracovní systémy odmítají. Proto jsou nejen v areálu automobilky, ale i v ulicích města automobilů často slyšet slova stávka, stěhování výroby nebo stavba nového závodu mezi obcemi Kolomuty a Řepovem. Co z toho je reálné a co není, ukáže nejbližší budoucnost.
Automobilka Škoda Auto je nejen jednou z nejstarších aktivních automobilek na světě (mateřský Volkswagen byl založen až o 42 let později než mladoboleslavská továrna), ale je také jedním z největších zaměstnavatelů v České republice. Pomyslné montérky či kravatu s okřídleným šípem ve znaku obléká přibližně 30 tisíc lidí. Škodovky se vyrábějí také v Číně, Rusku, na Slovensku, rovněž v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství. Produkce běží i na Ukrajině a v Kazachstánu, a to ve spolupráci s místními partnery. Automobilka vloni dodala svým zákazníkům rekordních 1 200 500 automobilů.
