„Na celém světě dodala vloni automobilka svým zákazníkům celkem 1 200 535 vozů. To je oproti roku předchozímu roku nárůst o 6,6 procenta. Tehdy se prodalo 1 126 500 vozů. Rok 2017 byl nejúspěšnějším v historii automobilky,“ uvedl Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto.

V žebříčku pěti nejúspěšnějších trhů pro Škodu Auto vévodila vloni Čína s 325 tisíci prodanými vozy. Za ní následují Německo (173 302 vozů), Česká republika (95 017 vozů), Velká Británie (80 056 vozů) a Polsko (66 582 vozů).

V rámci regionů prodala Škoda Auto v západní Evropě 477 735 vozů (+ 5,2 %), ve střední Evropě 207 143 (+ 12,7 %), ve východní Evropě 103 634 (+ 14,6 %), v Zámoří a v Asii 412 023 (3,5 %), v Číně 325 000 (+ 2,5 %), v Rusku 62 300 (+ 12,5 %).

Nejvíce se prodalo vozů Škoda Octavia (418 767), Škody Rapid (211 480), Škody Fabia (206 499) a Škody Superb (150 910).

Tohle číslo ale není konečné. Škoda touží do roku 2025 svoji produkci zdvojnásobit. V roce 2025 by se tak mělo do světa rozjet více než dva miliony vozů Škoda. „Nárůst nebude jen produkcí z České republiky, ale i z dalších závodů. Velkým dílem by k tomu měl přispět výrobní závod v Číně. Tam by se produkce měl zvýšit ze současných 350 tisíc vozů na 600 tisíc vozů,“ uvedl Maier.

V současné době Škoda vyrábí sedm modelových řad. V příštích dvou letech uvede na trh 19 nových modelů, mezi nimi již příští rok sériovou verzi studie Škoda Vision X, která měla světovou premiéru letos na ženevském autosalonu.

Nejoblíbenějším modelem zůstala vloni Škoda Octavia, ve svém růstu pokračovala i vlajková loď Škoda Superb.

Vloni vydělala Škoda Auto 31,8 miliardy korun po zdanění. To je oproti roku předešlému téměř o šest miliard korun více než loni.

„V příštích dvou letech investuje Škoda Auto dvě miliardy eur do elektromobility a nových služeb souvisejících s mobilitou,“ podotkl Maier. Od roku 2019 začne výroba vozu Škoda Citigo BEV. Ten bude prvním modelem značky s výlučně elektrickým pohonem. Od roku 2018 bude Škoda Auto vyrábět v Mladé Boleslavi elektrické komponenty i pro další koncernové značky. Od roku 2020 bude Škoda Auto v Mladé Boleslavi vyrábět čistě elektrické vozy.

Vloni Škoda Auto zaměstnávala celosvětově 32 tisíc zaměstnanců, což je oproti roku 2016 nárůst o 11,5 procenta. V Mladé Boleslavi bylo na konci loňského roku zaměstnáno 22 932 kmenových zaměstnanců, ve Vrchlabí 861 a v Kvasinách 6897 zaměstnanců. Ve Škodě na konci roku pracovalo i 2802 takzvaně zapůjčených zaměstnanců. Škoda Auto má ve svém učilišti také 936 studentů.

Škoda Auto provozuje v Česku tři výrobní závody, kromě Mladé Boleslavi v Kvasinách a ve Vrchlabí, vyrábí v Číně, v Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství.

Dále také na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery.

V loňském září oslavila Škoda výrobu 20miliontého vozu od roku 1905, jubilejním vozem byla Škoda Karoq. Letošní první dva měsíce ukazují stálou poptávku po vozech Škoda. Těch firma dodala zákazníkům 196 tisíc vozů, což je nejvíce v její historii. Další rekord.

Ve Škodě Auto právě vrcholí kolektivní vyjednávání. „Máme určitý kus práce za sebou. Výsledek vyjednávání nesmí být ani příliš vysoký, ani příliš nízký. V obou případech by obě strany ztratily. Věřím, že najdeme dobré společné řešení,“ řekl šéf firmy Maier.

Odboráři požadují dvouciferný růst mezd, nejméně o deset procent, jsou ochotni podle předsedy odborové organizace KOVO Jaroslava Povšíka vstoupit i do desetidenní stávky. Maier zopakoval, že automobilka chce v budoucnu, a to v rámci uvažovaného navýšení výroby, zavést pracovní soboty v 18směnném systému. To se ale nelíbí odborům. Podle nich by výrazný nárůst počtu zaměstnanců měl za následek kolaps života v Mladé Boleslavi, která na razantní navýšení zaměstnanců není připravena.

Prodej vozů Škoda v roce 2017

2017 2016 Růst
Celkem 1 200 535 1 126 477 6,8 %
Čína 325 000 317 088 2,5%
Německo 173 302 165 196 4,9%
ČR 95 017 88 016 8,0%
Velká Británie 80 056 80 325 -0,3%
Polsko 66 582 56 180 18,5%
Rusko 62 302 55 386 12,5%
Francie 27 272 23 013 18,5%
Turecko 24 996 28 893 -13,5%
Itálie 24 700 20 530 20,3%
Rakousko 24 254 20 563 17,9%
Španělsko 24 230 23 241 4,3%
Izrael 23 351 20 402 14,5%
Slovinsko 21 017 18 860 11,4%
Belgie 19 240 18 925 1,7%
Švýcarsko 18 853 18 579 1,5%