Silnice mezi Jemníky a Bojeticemi, Kolomuty a Holými Vrchy, Charvatci a Chudíří nebo třeba boleslavská třída Václava Klementa, ulice Jana Palacha či čejetická Koněvova. To jsou podle cestářů komunikace, na kterých se letošní zima podepsala nejhůře. Na některých z nich už došlo k lokálním opravám, jiné na ně čekají.

„Největší příčinou poškození silnic je taková zima, během které dochází ke střídání hlubokých mrazů s oteplením," říká Vladimír Krejča, zaměstnanec krajské správy a údržby silnic zodpovídající za oblast Mnichova Hradiště. „Letošní zima je navíc ve znamení nízkých teplot s množstvím sněhu, který se na silnicích likviduje zpravidla pomocí chemického posypu – solankou. Tající sníh při tom zatéká do krytu silnice, kde po následném zamrznutí narušuje homogenitu krytu i podloží silnice," dodává.

Na krajských i místních komunikacích dochází k opravám zpravidla podle důležitosti té které silnice. Na řadu přicházejí jako první komunikace páteřní a nejfrekventova­nější, společně s nimi se péče dočkají i taková místa, kde už výtluk například pro svou hloubku může představovat nebezpečí.

Podle klimatických podmínek silničáři využívají buď takzvanou studenou živičnou směs nebo techniku Silkot.

Druhá zmíněná metoda spočívá v nahřátí poškozené části vozovky, vyplnění výtluku, následném zhutnění a opětovném nahřátí, kdy se okolní živice spojí s novým materiálem. Techniky s plynovými hořáky můžete ostatně v ulicích Mladé Boleslavi touto dobou zahlédnout.

Škody po celou zimu mapují cestmistři, kteří v zimním období kontrolují primárně sjízdnost komunikací. Upozornit na nedostatky však může i veřejnost.

„Občané mohou upozorňovat na výmoly několika způsoby, a to zpravidla telefonicky. Vyrozumět odbor dopravy a silničního hospodářství boleslavského magistrátu nebo správu komunikací však mohou také písemně, e-mailem, případně i osobní návštěvou na odboru dopravy," vyjmenovává Jiří Bouška, náměstek primátora.

Jak upozorňuje Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje, v případě některých komunikací na Mladoboleslavsku, které už si přes zimu vyžádaly dílčí, avšak urgentní opravy, se počítá s jejich komplexní opravou. Jde například o již zmiňované silnice mezi Kolomuty a Holými Vrchy, Charvatci a Chudíří nebo v Čejeticích u Neuberka. Záleží však na tom, zda získají jednotlivé projekty finance z národních zdrojů.