Tak jak je to? Mohou za sněhové kalamity silničáři, nebo řidiči? Bývá to tak, že když se sníh začne sypat, řidiči klouzající po namrzlé silnici plné sněhové břečky nadávají, že za celou dobu jízdy nepotkali ani jeden sypač. A naopak, silničáři nadávají na řidiče, kteří nestihli včas přezout zimní gumy.
Takže silničáři versus řidiči – zhruba fifty fifty.

Silničáři často argumentují tím, že jejich úkolem je následky zimy pouze zmírňovat, nikoliv naprosto odstraňovat. „Zimní údržbou se zmírňují závady vznikající povětrnostními vlivy,“ formuloval tuto „obhajobu“ výrobní náměstek Správy a Údržby silnic v Mnichově Hradišti Vladimír Buchar.

Zima už začala. Stovky tun soli už jsou vyčerpány. Bude na zimu dost posypu? Kolik kilometrů kterých silnic vlastně silničáři na Mladoboleslavsku udržují? A kolik k tomu mají techniky? Na vše odpoví následující řádky.

Tak především. A údržbu se na Mladoboleslavsku stará několik firem, a to včetně soukromých zemědělců, kteří v období kalamit zapojují své traktory.
Ve městě Mladá Boleslav se o úklid sněhu stará především firma Compag. Jenže ne celé město má na starosti. „Státní průtah městem, tedy ulici T. G. Masaryka a Jíčínskou, dále Jaselskou a kopce v Michalovicích a Debři uklízí firma USK,“ vysvětlil vedoucí střediska zimy a čištění firmy Compag Mladá Boleslav Jan Rympl.

Jenže lidé většinou nevědí, o který úsek se kdo stará. A tak se stává, že volají na Compag a rozčilují se, že firma neuklidila například michalovický kopec.

Za údržbu na silnicích 2. a 3. tříd na Mladoboleslavsku zodpovídá Správa a údržba silnic (SUS), která má hlavního dispečera v Mnichově Hradišti. Silnice 1. tříd má na starosti Ředitelství silnic a dálnic.

Zimní údržba pro SUS je na Mladoboleslavsku zabezpečena zhotovitelskými firmami. Region má firma SUS rozdělen na čtyři cestmistrovství – Benátky nad Jizerou, Bezděčín, Bělá pod Bezdězem a Mnichovo Hradiště. Každé cestmistrovství je rozděleno na několik okruhů, přičemž na každý okruh připadá jeden sypač.

„Okruhy jsou postaveny tak, aby sypač v daných časech zásah zvládl,“ ujišťuje Buchar. A za jak dlouho musí silničáři, respektive zhotovitelské firmy, jednotlivé silnice uklidit? Rychlostní komunikaci R10 do dvou hodin od počátku sněžení, silnice 1. tříd do tří hodin, silnice 2. tříd do šesti hodin a silnice 3. tříd do dvanácti hodin.

Tyto časy platí čtyřiadvacet hodin denně. Kdy sypače vyjedou, závislí hlavně na tom, co zrovna „vyvádí“ počasí a jaký je stav silnic. Pokud je například sněhu více než pět centimetrů, vyráží se pluhovat.

A pokud ani zhotovitelské firmy pluhování nestíhají, mají ještě trumf v rukávu. „Zhotovitelské firmy mají nasmlouvány výpomoc u zemědělců, kteří pak vyjíždějí s traktory s radličkami,“ říká náměstek Buchar. Například firma USK (Údržba a správa komunikací), která má na starost značnou část regionu, je dohodnutá v případě kalamity s deseti zemědělci, tudíž má k dispozici dalších deset traktorů.

Čtyři mladoboleslavská cestmistrovství mají dohromady přes čtyři tisíce tun zásob soli a jedenáct tisíc tun inertního materiálu. „Jsou to zásoby, které stačí na normální zimu. Pokud bude zima tvrdší, zásoby průběžně doplníme,“ ujišťuje náměstek Buchar. Toho, že by posypový materiál silničářům došel, se tedy řidiči nemusejí obávat.

A jaké jsou nejhůře sjízdné úseky na Mladoboleslavsku v zimním obdotí? „Obecně jsou to kopce. Také se dá říct, že v severní části Mladoboleslavska, tedy na Mnichovohradišťsku a Bělsku, bývá zima horší než v jižní části regionu,“ uvedl výrobně–technický náměstek firmy USK Radek Drázský. Vladimír Buchar zase jako nejproblematičtější místa uvedl mosty, které namrzají dříve než jiné úseky silnic. „Řidiči na tuto skutečnost neberou ohledy. Jde například o úsek rychlostní silnice R10 u Březiny, dále o úsek silnice II/268 u Dolní Krupé a silnici II/610 v Kosmonosích,“ upřesnil Buchar.