Koncern Volkswagen se do roku 2018 stane nejekologičtějším výrobcem automobilů, nechal se slyšet předseda představenstva společnosti Škoda Auto Winfried Vahland. Jak toho hodlá dosáhnout? Sázkou na alternativní pohon svých vozů a úsporu ve výrobním procesu.

Ochrana životního prostředí je trendy a její aktivní naplňování funguje v případě zeleně myslících zákazníků jako dobrá reklama. Škoda Auto na minimalizaci své ekologické stopy postavila strategii GreenFuture. Do roku 2018 chce snížit o 25 procent spotřebu vody, elektřiny a zredukovat objem vytvářeného odpadu.

Úctyhodné. Avšak zákazníka zajímají především faktory, které se dotknou jeho samého. Chcete se značkou Škoda a navíc zeleně? Na výběr máte aktuálně 22 modelů, jejichž emisní hodnoty jsou nižší než 100 gramů na kilometr.

První vozidlo s pohonem na zemní plyn opustilo brány automobilky v roce 2012. Šlo o extrémně úsporné Citigo G-TEC s hodnotou emisí oxidu uhličitého 79 gramů na ujetý kilometr. Letos se v jeho stopách vydávají dva nové a dlouho očekávané modely Octavia G-TEC a její combi varianta. V České republice jsou již k dispozici.

V červnu letošního roku začne prodej těchto vozidel také ve většině evropských zemí.

„Pohon na zemní plyn je důležitým pilířem naší strategie trvale udržitelného rozvoje. Naše modelová paleta se díky němu stala ještě ekologičtější. CNG je smysluplný ekologický pohon a v dnešní době je k dispozici s dobrým poměrem ceny a výkonu," vyjádřil se k alternativnímu pohonu Frank Welsch, člen představenstva společnosti za oblast technického vývoje.

Nejnovější modely disponují kombinovaným pohonem. S plnou nádrží benzínu i plynu (obě jsou umístěny na podvozku a nezabírají tak místo v úložném prostoru, jako tomu bylo dříve) má Octavia G-TEC dojezd 1300 kilometrů.

„Elektronika vozu permanentně vyhodnocuje určené parametry teplotu chladicí kapaliny, kvalitu natankovaného CNG, a na jejich základě určuje aktuální použití paliva. Při teplotě chladicí kapaliny pod 10 stupňů Celsia se pro nastartování použije benzin a po zhruba 90 až 120 sekundách přejde motor na spalování zemního plynu. Při vyšších teplotách má ale zemní plyn vždy přednost," vysvětluje Zbyněk Straškraba z podnikové komunikace.

Nabízí se otázka, zda je podobně ekologicky šetrné i získávání CNG. Představa, že jde pouze o stlačený zemní plyn, který je nutné těžit z hlubinných kapes, není správná.

V zítřejším Boleslavském deníku přineseme reportáž z výzkumného zařízení, kde z obnovitelných zdrojů vzniká biometan, jehož spalování životní prostředí zatěžuje minimálně. Věřili byste, že nejmodernější vozy značky Škoda mohou jezdit na plyn vyrobený z kravského hnoje?