Už v sobotu začíná další mezinárodní výstava psů. Na podrobnosti jsme se zeptali ředitele výstavy Otakara Vondrouše.

Dokážete spočítat, kolikátý ročník mezinárodní výstavy se o tomto víkendu uskuteční?
Přiznám se, že jsme to nijak zvlášť nesledovali, až jsme se nedávno přistihli, že to vlastně vůbec nevíme. Teď už jsme to dopočítali a je to dvaadvacátý ročník.

Takže časem se snad nějakého daného čísla doberete. Přesto dokážete popsat vůbec historii tradice výstav psů tady v Mladé Boleslavi?
My jsme začali původně oblastními výstavami, pak byla národní výstava a pak časem jsme dostali i tu mezinárodní. Teď už řadu let pořádáme všechny tři druhy výstav od oblastní, přes národní až po tu mezinárodní. Letos je to sice termínově obráceně, ale všechny tři úrovně výstav zůstávají zachovány.

Jak je možné, že se letos mezinárodní výstava objevila už v červencovém termínu?
Je to kvůli tomu, že termín určuje světová organizace a v našem původním termínu je evropská výstava v Ženevě. Proto jsme museli termíny výstav prohodit. Ta národní výstava je nakonec záležitost naše, sice to není moc dobré, ale věřím, že do Mladé Boleslavi si na národní výstavu chovatelé cestu najdou.

Jak vůbec probíhají přípravy na tak velkou výstavu a v jakém stavu je výstaviště pár dní před zahájením akce?
Tak úplně první záležitostí, o které se jedná již více než rok předem je termín výstavy. Pro tu mezinárodní ho schvaluje jak naše národní, tak i světová organizace. Potom začíná další těžký úkol, a to je shánění rozhodčích. Potom začne tisk propozic, pozvánek, informace na internetu a asi půl roku dopředu začínají přicházet přihlášky, které se evidují, musí se na ně odpovídat, sestavuje se katalog vystavovatelů. Pět týdnů před výstavou je poslední uzávěrka přihlášek, vše se musí doladit, katalog se dá do tisku. A pak přijde samotná výstava.

Tak to je ta administrativa, ale co areál výstaviště?
Tady je to práce celoroční. Asi měsíc před výstavou se jde do závěrečných příprav, kdy nám tady pomáhají studenti a připravujeme areál, stany, parkovací plochy. Péče o trávníky je zásadní, výrazně se zkvalitnil. Snažíme se vytvářet pro vystavovatele a jejich plemena co nejvhodnější podmínky.

Pojďme k letošní výstavě. Kolik je aktuálně přihlášeno psů?
Přihlášeno je asi 2900 psů. Je to o něco méně, než v předchozích letech, rekord byl přes čtyři tisíce psů, ale je to trend posledních let, že počet vystavovaných psů se snižuje. Je to dáno ekonomikou a také tím, že přibylo výstav, takže vystavovatelé mají podstatně větší výběr.

V kolika kruzích se bude vystavovat?
Připraveno je sedmadvacet kruhů, většina venku. Bývalo jich i přes třicet, jejich množství se připravuje podle množství vystavovaných psů. V každém bude kolem šedesáti hodnocených psů.

Kolik lidí se podílí na pořádání výstavy?
My máme zaměstnáno kolem dvou stovek pořadatelů, To jsou lidé v kruzích, na parkovištích, úklidový personál a další.

Co všechno tedy o nadcházejícím víkendu mohou diváci, návštěvníci výstavy vidět a také s čím vším je potřeba počítat?
Parkovacích míst máme dostatek, Všem doporučujeme objíždět město po obchvatu směrem na Českou Lípu a po staré silnici od Debře přijíždět k našemu areálu. Počasí by mělo být letos ideální, i když se má ochladit, nemělo by snad nějak intenzivně pršet. Výstava po oba dny začíná v devět ráno hodnocením v kruzích. Od dvou odpoledne pak začínají závěrečné soutěže. To už se budou prezentovat jen vítězové skupin, páry a chovatelské skupiny.

Výstava ale není jen o přehlídce psů. Co dalšího tady návštěvníci najdou?
Jsou zajištěny stánky s občerstvením a také tu budou zastoupeny všechny významné značky s krmivy a chovatelskými potřebami.

A nějaké slovo na závěr?
Tak přípravy finišují, udělali jsme maximum pro to, aby byl areál stoprocentně připraven. Teď snad jen aby nám přálo počasí, i když podle předpovědi snad má. Dík všem včetně brigádníků za dobrou práci a jejich úsilí, bez jejichž pomoci bychom to už vlastními silami určitě nezvládli.