VYBRAT REGION
Zavřít mapu

REPORTÁŽ: Boleslav v mlhovém oparu a vesnice budící se do nového dne. Takový byl let balonem

Mladoboleslavsko/ Balonové hemžení, jež pořádá Balloon Club Bílá Hlína, má už tradici. Jaké to je se ale dívat na zem z koše horkovzdušného balonu?

17.7.2008 1
SDÍLEJ:

Sobotní den jde pomalu do svého závěru. Po poměrně náročném pracovním dni se mi kupodivu zrovna dvakrát spát nechce. Za čtyři hodiny mě ale čeká něco, na co asi budu dlouho vzpomínat. Poslední, na co si ještě pamatuji, byla první hodina ranní na mých hodinkách. Deset minut před čtvrtou ráno pak rozespale nechápu, proč musím vstávat tak brzy. Rádio v pokoji tiše hraje. Jen pár desítek minut zbývá k tomu, než se vznesu do oblak nad Bělou pod Bezdězem. Poprvé v životě – doufám, že ne naposledy – si v neděli ráno prohlédnu boleslavskou krajinu z koše horkovzdušného balonu.

Na poslední chvíli sháním vhodné věci na let. Nasnídat se tak pochopitelně nestíhám. Z batohu vyhazuji všechno, co se jen dá. Co kdybychom přistáli někde na vodní hladině? Bohatě by stačilo, abych vykoupal všechny svoje foťáky.

Ulice Boleslavi jsou prázdné. U aut zaparkovaných před domy pobíhá černá kočka. V autě mi pak dochází, že mi přes cestu vlastně přeběhla černá kočka. Špatné znamení? Ještě je čas se vrátit a vymluvit se, že nemůžu letět. Ale ne!

Za jízdy do sebe láduju kus chleba s pomazánkou. Před lesem na Radouči se nad polem a loukou vznáší bílý mlhový opar. Nezbavuji se ho ani kolem Debře a na cestě do Bělé pod Bezdězem. Zatímco v Boleslavi nebyl na ulici ani človíček, před Základní školou v Máchově ulici v Bělé je dost živo. Všude stojí auta s přívěsy. V jídelně školy se posádky právě občerstvují. Pak se všichni scházíme v klubu školy. Před letem je nutné se seznámit s předpovědí počasí. Na plátně před námi právě běží meteorologické mapy. Sice mám z meteorologie zkoušku, ze školy jsem pryč dva roky, ale tato věda se pro mě najednou stala španělskou vesnicí.

Byl jsem přidělen do balonu Škoda Auto, pilotovaného Petrem Kubelkou. Společně pak škodováckou octávkou vyrážíme na hřiště nad Bělou. Když přijíždíme my, tak už tam stojí několik dalších posádek. Je pár minut po páté hodině ranní. Pořád jsem ještě tak trochu v říší spánku a pořád nevím, proč si pohled z koše balonu mohu vychutnat jen časně ráno, nebo pozdě večer. „V letních měsících se teplý vzduch odtrhává od země a stoupá vzhůru. Na rozdíl od plachtařů my toto termické proudění nemáme rádi. Balon se totiž stává ještě více neovladatelným,“ vysvětluje mi pilot Petr Kubelka. Ráno a večer totiž termické proudění ustává, a to je pro let balonem to pravé.

Než se posádky dají do nafukování balonu, vypouští se k nebi balonek, aby se zjistil směr větru. Bohužel, není takový, jaký by si balonáři přáli, a tak společně s dvěma posádkami vyrážíme na jiné místo na malou louku kousek od Katusic. Místo ke startu naprosto geniální. Z přívěsu vysouváme koš. Na první pohled se mi koš zdá tak malý, že se do něj tři lidé společně se dvěma plynovými bombami nemohou vejít.

Na louku posetou ranní rosou rozbalují členové posádky samotný balon. Poté na řadu přichází ventilátor, přes něj se do vnitřku vhání vzduch. Během pár minut se začíná balon kulatit. Petr Kubelka pak do jeho vnitřku vžene přes hořáky trochu teplého vzduchu. Zelenobílý balon se pomalu začíná odlepovat od země. Zvedá se i koš.

Do samotného odlepení od země zbývá jen pár minut. Ve dvou rozích koše stojí bomby s plynem. Na balonu je také přidělaný teploměr, který signalizuje teplotu vzduchu uvnitř balonu. Chybět nesmí vysílačka, jediné spojení s doprovodným vozidlem. Než se naději, musíme všichni do koše. To všechno během několika málo minut.

Chvíli to vypadá, že se od země asi neodlepíme. Asi jsem moc snídal, ale po několikerém zahřátí vzduchu uvnitř balonu se vznášíme. Členové z doprovodného auta nám mávají. Vedle stojící balon se také pomalu připravuje k letu. Zatím jsme nad zemí jen pár desítek metrů. Je to nádherný pohled. Kolem Bezdězu už letí několik barevných balonů. Pomalu letíme nad nedalekým lesem. Pod námi lány polí a v koši ticho. V dáli je vidět škodovácký komín zahalený v mlhovém oparu. Letíme přesně na druhou stranu od Mladé Boleslavi.

Rychlost nijak závratná, naprosto ideální pro kochání se přírodou. Jsme zhruba čtyři stovky metrů nad zemí. Přestože mám závratě při pohledu z okna v prvním patře, tady mi pohled k zemi vůbec nevadí.

Ve vzduchu jsme zatím jen pár minut. Petr Kubelka se neustále pouští hořáky teplý vzduch do balonu. Teploměr umístěný na koši signalizuje teplotu lehce přes 100 stupňů Celsia. Necháváme se unášet větrem a sledujeme právě se probouzející vesnice pod námi.

Jak tak přemýšlím, naučit se pilotovat horkovzdušný balon nemusí být nic složitého. „Naučit se létat není těžké. Chce to trpělivost a odvahu,“ říká Kubelka, který horkovzdušným balonem létá už sedmým rokem. „Je to takový adrenalin a něco, co člověka povznáší,“ říká také Kubelka k tomu, proč se rozhodl stát se pilotem balonu.

Z vysílačky se poprvé ozývají členové doprovodného vozidla. Chtějí znát směr, kam poletíme. Vysílačka je součástí každého balonu. Zatímco my se kocháme z několika set metrů krajinou pod námi, doprovodné vozidlo nás sleduje ze země a jede za námi. V balonu nesmí chybět mapa. Podle ní také pilot doprovodu říká, kde mají počkat na další instrukce.

Od vzletu od Katusic uběhla asi hodina. Tedy odhadem, protože čas při letu utíká poměrně rychle. Letíme kolem obce Kluky. Z vesnice je slyšet psí štěkot, ranní kokrhání kohoutů a kupodivu i páv. Kousek odtud stojí v poli větrný mlýn. Už víme, tam také bude naše místo přistání. Stále jsme ještě poměrně vysoko, a tak začínáme klesat k zemi. Kopírujeme zem a jen pár centimetrů letíme nad klasy právě dozrávající pšenice. Slunce vrhá stín balonu do pole. Před námi se tyčí mlýn. Obraz stvořený pro fotky.

Jdeme na přistání. Pilot Kubelka mě připravuje na všechno. Vypadá to na příjemné přistání na polní cestě. Vší silou držím sebe a oba foťáky. První zaškobrtnutí máme v poli. Trochu se povzneseme a znovu dopadneme. Tentokráte na cestu. Petr Kubelka tahá za jakýsi červený provaz. Co čert nechce, ten se ale při dopadu dostává pod koš a nechce se uvolnit. Nevypadá to zrovna nejrůžověji. Slávek Růta, zbylý člen naší tříčlenné posádky, mi do ruky vráží foťák a vyskakuje ven. Snaží se nadzvednout balonový koš, ale pořád jsme moc těžcí. To už přibíhá posádka z auta. Nakonec se musím evakuovat i já. Zatímco dovnitř jsem lezl několik dlouhých vteřin, venku jsem snad za půl vteřiny.

Pořád ještě nechápu, co se děje, ale to už se zelenobílý balon pomalu snáší do pole. „Pod koš se dostalo lano od výpustného ventilu a ten byl tedy pořád otevřený. Hrozilo tedy, že by obal mohl spadnout na hořáky,“ vysvětlil mi po chvilce už v klidu Kubelka. Naštěstí nic nechytlo, a tak mohlo dojít na sbalení balonu a zpáteční cestu na hřiště do Bělé.

Tam už na všechny balonáře čekala cisterna s plynem. Po letu je totiž nutné doplnit palivo na další let. Pak ale na řadu přišla moje maličkost. Každého, kdo poprvé letěl balonem, totiž čeká křest. V pokleku poslouchám zajímavou historii o prvním letu z úst pilota Petra Kubelky. Pak na řadu přichází moje hlava. Děkujeme zemi, větru, vodě a ohni. Nejprve tedy malé zapálení pramínku vlasů, uhašení sektem, trochu té země a pofoukání v podobě větru. Koncem června se ze mě stal hrabě vzduchoplavec Tomáš Ježek od Větrného mlýna…

Autor: Tomáš Ježek

17.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Švadlena 12 200 Kč Švadleny, šičky, vyšívači a pracovníci v příbuzných oborech Šičky, vyšívači a pracovníci v příbuzných oborech. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 15. Poznámka: Schůzku předem telefonicky domluvit., Práce v úkolové mzdě., Dostavit se na adresu: Kostelní Hlavno 39.. Pracoviště: Miloslav čurda, 294 76 Kostelní Hlavno. Informace: Miloslav Čurda, +420 603 559 873. Informační technologie - Informační technologie Technici počítačových sítí 25 000 Kč Technici provozu informačních a komunikačních technologií, technici programátoři Configuration Manager. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: O čem to bude? , - Správa konfigurací v rámci projektu ConnectedCar - online služeb, - Správa přehledu verzí a konfigurací v projektech ConnectedCar pro jednotlivé vozy a trhy/regiony, - Distribuce přehledu verzí na členy a grémia v rámci projektů ConnectedCar, - Management konfigurací ve specifických systémech, - Průběžné sledování, vyhodnocení a zapracování nových projektů, projektů modelové péče a úprav nabídkového konceptu projektů ConnectedCar, - Spolupráce při testování projektů ConnectedCar, analýza a odstraňování chyb relevantních pro konfiguraci v MB Connect, - Účast na pravidelných koncernových jednáních v rámci tématu konfigurací v ConnectedCar, , Co by měl náš nový kolega mít?, - SŠ či VŠ vzdělání v oboru IT či obchod, - Znalost práce s PC a MS Office, - Samostatnost, pečlivost a spolehlivost, - Schopnost práce v týmu, , Výhodou bude:, - Znalost prostředí Škoda Auto, , Nezalekni se našich požadavků! Pokud splňuješ jen některé požadavky, zkus se přihlásit! Za zkoušku přece nic nedáš a pro šikovné lidi se u nás práce vždycky najde. Rádi se s tebou setkáme a případně Ti nabídneme i jiné pozice, které odpovídají Tvému profilu a tomu, co Tě baví, lépe!. Pracoviště: Hönigsberg & düvel datentechnik czech s.r.o. - sídlo, Českobratrské náměstí, č.p. 1321, 293 01 Mladá Boleslav 1. Informace: Hana Bláhová, +420 739 392 710. Informační technologie - Informační technologie Systémoví analytici 60 000 Kč Systémoví analytici IT Business Analytik - MOD4. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 60000 kč, mzda max. 80000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - Analýza příslušných služeb MOD4 společně s AUDI a vlastníky požadovaných funkcionalit, - Řízení komunikace s partnery, získávání, informací z AUDI/VW, - Řízení jednotlivých projektů v rámci ŠKODA Connect, - Řízení externích zdrojů v rámci podpůrných služeb, - Tvorba a údržba projektové dokumentace. Pracoviště: Škoda auto a.s., tř. Václava Klementa, č.p. 869, 293 01 Mladá Boleslav 1. Informace: Jiří Nečesaný, +420 326 816 804. Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel základní školy 28 000 Kč Učitelé na 2. stupni základních škol Pedagogové. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce:, Palackého č.p. 278, 294 01 Bakov nad Jizerou, , Požadujeme absolventa (tku) VŠ pedagogického směru, obor - matematika a fyzika. Platové zařazení podle délky praxe a vzdělání, praxe v oboru vítána., , Nástup možný ihned a nabídka zaměstnaneckých bonusů, např. příspěvek na dopravu,…. Pracoviště: Základní škola bakov nad jizerou,okres mladá boleslav, Palackého, č.p. 278, 294 01 Bakov nad Jizerou. Informace: Petra Kremlová, +420 326 781 178.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Luštěnický domov seniorů U Anežky se minulý týden stal místem setkání těch nejmladších s těmi nejstaršími, když se prostory tamní jídelny naplnily nejen klienty domova, ale i dětmi ze zdejší mateřské školy.
43

V Luštěnicích předali ocenění Mezigeneračně

Andrej Babiš.

Stavte sociální byty, vyzval Babiš středočeské starosty

Policisté promlouvají k lidem i z videa

Střední Čechy /VIDEO/ - Pátrací relace někdejší FKÚ - federální kriminální ústředny - si z televizní obrazovky nebo z novin pamatují už jen ti, kteří patří již spíše ke starší generaci. Policejní informace s označením FKU jsou však ryze aktuální současností.

Nemocnice se zaměřila na problematiku výdutě aorty

Mladá Boleslav – Pro lékaře z Klaudiánovy nemocnice byl v několika posledních měsících prioritní screening výdutí subrenální aorty. Zaměřili se na oblast Benátek nad Jizerou u pacientů Zaměstnanecké pojišťovny Škoda - 209.

Jak se dá svítit chytře

Střední Čechy – Takzvané chytré lampy jsou prvkem, kterým se Praha chlubí jako moderní město. Již na několika místech v metropoli stojí svítidla, která dokážou víc, než jen svítit: měří teplotu vzduchu i další meteorologické údaje, monitorují hluk okolí, zajistí připojení k internetu přes Wi-Fi – a lze i přivolat pomoc pomocí tlačítka se spojením na tísňovou linku 112. A dokonce je možné připojit nabíjecí kabel pro elektromobily či elektrokola.

Vedení města si chválí adventní trhy s atrakcemi

Mladá Boleslav - Velký zájem o adventní trhy s atrakcemi si pochvaluje mladoboleslavský magistrát. Večerní adventní trhy na Výstavišti lákají spoustu návštěvníků, i když jim úplně nepřeje počasí.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT