Středočeský kraj v minulém týdnu zakoupil první dvě Škody Octavia s bioethanolovým pohonem na českém trhu. Stal se tak prvním orgánem veřejné správy v České republice, který svůj četný vozový park obohatil o automobily, které z 85 procent používají ekologicky čisté palivo z obnovitelných zdrojů energie.

„Za rozhodující považuji skutečnost, že nejen automobily, ale i obnovitelné zdroje jsou ryze české produkce. Bioethanol totiž vyrábí dobrovický cukrovar, který díky tomu zaměstnává desítky českých lidí přímo ve výrobě a nepřímo několik dopravních firem nebo stovky zemědělců, které pěstují rozhodující surovinu pro bioethanol - cukrovou řepu,“ řekl náměstek hejtmana odpovědný za dopravu a mladoboleslavský zastupitel Robin Povšík (ČSSD).

Právě Mladoboleslavsko, Nymbursko nebo Mělnicko je pro pěstování této suroviny velmi příhodné, zemědělci vždy byli v daném oboru elitou republiky.
„Škarohlídi tvrdí, že bioethanol je zvěrstvo, které pouze zapříčiní zdražení potravin. I to je obrovský omyl. Díky zavedení cukerného pořádku orgány EU máme v našem kraji obrovské nevyužité plochy právě pro pěstování cukru s dostatečnou kapacitou zemědělské pracovní síly, která je vděčná za každou novou obchodní příležitost,“ řekl Povšík.

Středočeský kraj - byť zatím jen symbolicky (chystá se masivní rozšíření osobních vozidel i autobusů na tento pohon) - ukázal, že lze skloubit lokální patriotismus, podporu místním malým i gigantickým firmám včetně jejich zaměstnanců a hlavně se přitom chovat ekologicky. „Věříme, že našeho příkladu budou následovat i další samosprávy a včele s bohatou Mladou Boleslaví svůj vozový park obhatí o nové ekologické Škodovky třeba pro potřeby městských strážníků,“ uvedl Povšík.

Pokud tak města učiní, udělají dobře pro přírodu i zaměstnanost. „Věřím jen, že management Škody Auto se již poučí a nebude jim při pokusu o koupi ekologických oktávií, která zatím oficiálně prodává jenom ve Švédsku, bránit tak jako nám vnucováním nepříliš oblíbené Škody green line. Jenom úcta vedení kraje k obyčejným zaměstnancům automobilky a patriotismus nám zabránili koupit si dostupnější vozy cizích značek, které se za mnohdy nižší ceny prodávají na českém trhu,“ uvedl Povšík.

Mluvčí společnosti Jaroslav Černý ale už dříve uvedl, že firma zavede běžný prodej vozů Octavia na Multifuel, pokud stát schválí pro palivo E85 daňovou úlevu a rozšíří se počet čerpacích stanic.