„Vůbec tomu nerozumím. Skoro celý měsíc je tady výluka a musíme jezdit náhradními autobusy. Jenže několikrát za den tady prosviští dlouhé nákladní vlaky," zlobí se jedna z obyvatelek Dolního Bousova, která na autobus čekala ve čtvrtek odpoledne.

V současné době se omezení na železnici týká trati 063 z Bakova nad Jizerou do Dolního Bousova a na trati 064 Mšeno – Mladá Boleslav – Stará Paka. „Vím, že stroje a dělníci se pohybují v úseku Mladá Boleslav – město a Mladá Boleslav hlavní nádraží. Nechápu tedy, proč dráhy musely nasadit náhradní dopravu, když provozu vlaků nic nebrání," konstatoval starší muž z Dolního Bousova.

Očividně nebyli jedinými nespokojenými cestujícími, kterým vadilo, že po kolejích jezdí vagóny naložené novými auty, případně ocelí na jejich výrobu.

„Se stejným dotazem se na nás už jedna žena obrátila. Nicméně, obnovení nákladní dopravy na odklonové trati z Bakova do Dolního Bousova je pouze krátkodobé. Důvodem je dočasné využívání trati nákladní dopravou kvůli výluce v úseku Mladá Boleslav město, která znemožňuje obsluhu vlečky Škoda Auto u Mladé Boleslavi," vysvětlila mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová.

Pokud půjdou všechny práce v opravovaném úseku podle plánu, měla by výluka skončit už zítra, tedy v neděli, v 18 hodin. Poté se vlaky vrátí do své původní trasy z Nymburka přímo do Mladé Boleslavi.

„Odklonová trasa přes Dolní Bousov je nevýhodná nejen pro nás jako SŽDC, ale i pro dopravce. Po trati vozíme jen to nejnutnější, co provoz Škody Auto po ukončení celozávodní dovolené vyžaduje. Všechno ostatní čeká na ukončení výluky," tvrdí Kateřina Šubová s tím, že ve všední dny jezdí z Bakova do Bousova jen tři páry osobních vlaků.

Jana Bahníková, mluvčí Škody Auto, však nebyla konkrétnější. Sdělila, že Škoda Auto využívá železniční dopravu a že přibližně šedesát procent produkce hotových automobilů odjíždí z mladoboleslavského závodu po železnici. „Jakékoliv změny v dopravě řeší dopravci i provozovatel dráhy, který poskytuje dopravní trasy, případně objednavatel dopravy (pozn. red. Středočeský kraj.)," uvedla Jana Bahníková.

To potvrdila nejen Helena Frintová, vedoucí oddělení styku s médií a veřejností ze Středočeského kraje, ale i mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

„Rozsah nákladní dopravy je tak velký, že jejím převedením na silnici by došlo k velkému zatížení životního prostředí, zhoršení průjezdnosti komunikací v Mladé Boleslavi a navíc by to bylo také v rozporu s deklarovanými zájmy státu," konstatoval Petr Šťáhlavský.

Pokud by tedy v úseku Bakov nad Jizerou a Dolní Bousov – Mladá Boleslav město současně jezdily osobní vlaky i nákladní, mělo by to podle mluvčího Českých drah za následek jediné, komplikace a zpoždění osobních vlaků.

„V letním období jezdí pouze tři páry vlaků, které jsou méně vytížené. Pro zajištění provozu tak postačuje jeden autobus," vysvětlil s tím, že obsazenost osobních spojů a potřeba kapacity nákladních vlaků jsou faktory, které připadají v úvahu při hodnocení využití tratě.

„Podobný postup se na uvedené trati uplatňoval při zásobování Škoda Auto i v minulosti a běžně se uplatňuje i na jiných českých, případně zahraničních tratích," dodal Petr Šťáhlavský.