Váš stroj je na Oldtimer Bohemia Rally nepřehlédnutelný. Startoval jste ale vždycky s tímhle krasavcem? Máte podobných kousků víc?
Takhle starého mám jenom tohoto Ford, se kterým jsem se tu objevil šestkrát. Vedle něj mám ještě starou Felicii nebo několik youngtimerů. S těmi se ale soutěží většinou neúčastním.
Jak jste k tomuto kousku vlastně přišel?
To auto jezdilo od uvedení do provozu v českých zemích, přestože ho vyrobili v Ontariu v Kanadě. Tady v okolí Prahy s ním údajně jezdil nějaký zbohatlík, nějaký hrabě, který to auto naboural. V té době, ale ještě automechanici ani dílny nebyly, a tak si ho vzal do parády jeden místní kovář. Ten to auto opravil a jezdil s ním až do té doby, než se moci chopili komunisti.
Takže ten původní majitel už ho nechtěl zpátky?
Ano, nechtěl. Ten nabouraný auťák prodal právě tomu kováři. Protože komunisti auta zabavovali, kovář to auto rozebral a uložil na půdu do sena. Tam to auto leželo až do roku 1976, kdy ho objevil nějaký pan Kafka, předseda Veteran Car Clubu Praha, který to tak nějak poskládal, aby to zase vypadalo jako auto. Následně ten vůz vystřídal další dva majitele, z nichž každý si při jeho prodeji přihodil nějaký obolus, ale jinak se mu nijak nevěnoval, a nakonec jsem ho koupil já. V první řadě jsem ho celé rozebral a začal pomalu dávat dohromady.
Jak dlouho to trvalo?
Průběžně čtyři roky. Některé díly jsem dokonce kupoval v Americe, protože tady už se sehnat nedaly. Tam jsou na to specialisté a odlijí vám takřka cokoliv. Nakonec se povedlo dostat to do původního stavu.
Když to máte dnes v tak pěkném stavu, potřebuje vůbec to auto tu a tam některý díl vyměnit?
Zrovna minulý týden jsem byl v Praze na letišti pro díl motoru, který jsem musel nahradit. Sám jsem zvědavý, jak mi to dnes pojede, protože to zprvu trochu zlobilo.
Jak často se stane, že vás vaše fordka nechá ve štychu?
Musím to zaklepat, ale ještě se to nestalo. Zatím jsem vždycky dojel do cíle.
A na co a za jak draho ten automobil jezdí?
Asi za 12 litrů benzínu Natural na 100 kilometrů. Jiný než bezolovnatý benzín už dnes neseženeme, takže musíme benzín míchat se speciálními olovnatými příměsemi.
Vzpomínám si, že několik ročníků zpět mi jeden ze zdejších účastníků vyprávěl, že je ve středních Čechách poslední benzínka, která má ještě benzín s vyšším obsahem olova…
To je pravda. Ještě dva roky zpátky jsem občas kupoval Special. Dnes už je ale nebezpečí, že ten benzín je starý, takže raději tankuji Natural.
Kam nejdál jste si se svým fordem troufl jet?
I tato soutěž je na kilometry dost náročná – dohromady to dělá kolem 500 kilometrů. Jinak jezdím velmi rád do jižních Čech na soutěž, která se jmenuje Křivonoska. Letos se jel 47. ročník. Takových aut, jako je to moje, je tam třeba 15 nebo 20. Ta soutěž se pak odvíjí od těch nejstarších aut, a ne od těch youngtimerů, jako je tomu tady.
Co je Oldtimer Bohemia Rally?
Prestižní závod automobilových a motocyklových veteránů se v Mladé Boleslavi letos koná již po osmé. Pořádá jej město společně se zdejším Klubem historických vozidel a jedná se o unikátní záležitost – celosvětově se podobných akcí pod záštitou Mezinárodní federace historických vozidel (FIVA) koná jen šestnáct. Letošní ročník, kterého se účastní 54 posádek, odstartoval ve čtvrtek. Účastníky čekala okružní trasa kolem Boleslavi, v pátek cesta do Dvora Králové nad Labem a dnes míří historické stroje do Liberce. Odtud se budou v odpoledních hodinách vracet opět na boleslavské Staroměstské náměstí. Zatímco nejstarším strojem je Ford T z roku 1915, nejmladší je Škoda 130 L z roku 1985.