VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pozor na klobásy! Na scénu přicházejí kynologičtí hafani

Mnichovo Hradiště - Dobrovolní hasiči si v sobotu připomněli už 140 let fungování velkolepým programem

14.9.2015
SDÍLEJ:

Dobrovolní hasiči v Mnichově Hradišti oslavili 140 let od založení. Program byl bohatý. Kromě ukázky techniky nechyběl ani kynologický pesFoto: Lucie Růžková

Píše se rok 1876. Thomas Alva Edison vynalézá uhlíkový reostat, v Londýně je postavené první umělé kluziště, Hubička, Smetanova opera, má premiéru v Prozatímním divadle a německý chemik Karl von Linde vynalezl čpavkovou ledničku. Ve vědeckých patách mu jde Alexander Graham Bell, který si ve stejném roce nechává patentovat svůj vynález telefonu.

Pozadu však nezůstává ani Mnichovo Hradiště. Ve městě vznikají dobrovolní hasiči, které tehdy neoslovil nikdo jinak než požárníci. A že výročí 140 let od založení neupadlo v zapomnění, dokládá sobotní celodenní program na Masarykově náměstí. Ten do jeho útrob přilákal stovky návštěvníků. Možná i proto, že moderátor Pavlín Jirků, zvaný Paša, byl opravdu hodně slyšet.

„Největší historický skvost uvidíte na Palackého ulici. Jde o koňskou stříkačku z roku 1883. Tehdejší hasiči měli i svou fanfáru," lákal Pavlín Jirků příchozí k prohlídce.

Přijeli i hasiči z okolí

Svá hasičská vozidla na Masarykově náměstí ale vystavily i další sbory dobrovolných hasičů, například z Podlázek, Příšovic, Kolomut, Kněžmosta, Loukovce, ale také z Březiny, Horního Bousova či z Mladé Boleslavi.

O tom, že malé děti vozidla hasičů skutečně zajímala, svědčily jejich zvídavé otázky, kterými častovaly své rodiče. „Tatínku, proč má ten červený tank vpředu trysky?," ptal se zhruba šestiletý hošík. Tatínek chvilku přemýšlel, a pak mu podal věrohodnou odpověď: „Když hodně hoří, tank si před sebou může kropit cestu, aby mu neshořely gumy," vysvětlil synkovi. Ten se se zodpovězením dotazu spokojil a na další technice mohl oči jen nechat.

„Proč máte na kapotě název hasiči opačně?," zajímalo zase desetiletého možná budoucího hasiče. Nápis uviděl na haupně bělských hasičů. Jeden z nich mu vysvětlil, že je to proto, aby nápis viděli třeba řidiči v zrcátkách.

Ovšem, program připravil nadneseně řečeno i krušné chvíle jedlíkům. To když Pavlín Jirků do mikrofonu zahalekal: „Poslední výzva pro ty, kteří jedí klobásu. Radím vám, rychle dojezte, právě se připravuje kynologický pes a mohlo by být zle," vtipně návštěvníkům oznámil další číslo programu. Kromě toho vystoupily také mažoretky a celým náměstím se až do večera nesly tóny různých hudebních žánrů. Začalo se dechovkou, končilo rockem.

Mercedes jsme postavili na nohy, teď se s ním chlubíme

Dobrovolní hasiči v Mnichově Hradišti oslavili 140 let od založení. Program byl bohatý. Kromě ukázky techniky nechyběl ani kynologický pes

Mnichovo Hradiště – Mercedes Benz začal v Mnichově Hradišti sloužit krátce po druhé světové válce. S kolegy se o něj staral František Špička a František Rožďalovský. Nepřestali dodnes.

Slyšeli jsme, že jste takovými nevlastními otci Mercedesu Benz z roku 1942. Jak jste se k němu vlastně dostali?
F. R. – V podstatě jsme ho dostali přidělený.Tento vůz za války sloužil snad někde v Drážďanech, pak se přesunul zřejmě do Hrádku nad Nisou a po válce, kolem roku 1945, byla tato technika soustředěná na letiště Hradčany u Mimoně. A právě tam si jezdili dobrovolní hasiči pro techniku. Je to ale majetek města.

Vy dva jste se o tento historický svůj starali nejvíc, že?
F. R. – No to není tak úplně pravda. Oba jsme na jeho zprovoznění a fungování strávili hodně času, ale pravdou je, že bychom to nezvládli, kdyby neměli šikovné ruce také další členové sboru.
Vzpomněli byste si, v jakém stavu jste auto přebírali? Bylo provozuschopné, nebo potřebovalo opravu?
F. Š. – Když jsme ho převzali, tak bylo nepojízdné. Zaparkovali jsme ho pod střechu a stali se automechaniky. Potřebovali jsme, aby sloužilo.

A co jste na něm tedy všechno museli udělat?
F. Š. – Téměř všechno. Utrhly se předkomůrky v motoru a píst se zasekl na horní úvrati a nešlo nastartovat. Museli jsme sundat hlavy motoru, nechat udělat nové předkomůrky, narovnat ventily, přetěsnit, opravu potřebovalo také čerpadlo, hřídel a podobně.
F. R. – To je pravda. Auto jsme ale dali, jak se říká, do pucu. V současné době má najeto 21 500 kilometrů a už se s ním jen chlubíme.

Jak dlouho jste strávili na opravách auta, než bylo podle vašich představ?
F. Š. – Ani přesně nevím. U hasičů jsem čtyřicet let a pracovali jsme na tom každou volnou chvilku.
F. R. – Hodiny se nedají počítat. Byli jsme rádi, že nám jde práce od ruky a hlavně, že auto bude pomáhat při požárech.

Takže teď už se s ním jen chlubíte, že?
F. Š. – Přesně tak. Pokud jsou nějaké hasičské srazy, tak s ním vyjedeme, ukazujeme ho na dětských dnech a podobných akcích. Lidé to mají rádi. Pro některé je to přece jen kus života, kus historie.
F. R. - Když nás někdo pozve, většinou účast neodmítáme. Jsme důchodci, času máme dost a rádi děláme radost i ostatním. Naposledy jsme byli v Kněžmostě na dětském dnu. Nezdá se to, ale auto pořád dojede dost daleko. Dovezlo nás například do Přibyslavi i do Litoměřic …

To musí být velký zážitek řídit tohle auto. Přece jen je mu přes sedmdesát let …
F. R. – To máte pravdu. Pro nás to zážitek je a myslím, že i pro řidiče, kteří nás potkají. Pokud nemají pochopení, musí to být pro ně katastrofa, protože za námi je hned minimálně tři kilometry fronta a víc než padesát kilometrů za hodinu v podstatě nejedeme.

A to stále ještě řídíte vy, nebo už jste žezlo předali nějakému důvěryhodnému následníkovi?
F. R. – Ne ne, zatím se volantu držím já. Řídit tenhle stroj není nic jednoduchého. Nemá to posilovač, tak si aspoň ve zdatné kondici udržuji bicepsy. Zapomenout se dá i na synchronizovanou převodovku. Dvakrát musíme šlapat spojku, když se řadí dolů, musí se s meziplynem a podobně.

Mercedes parkujete u dalších hasičských vozů?
F. Š. – Po letech stěhování máme konečně vlastní prostor pro Mercedes Benz. Parkujeme ho v bývalém Saturnu. Dostal tak trvalé bydliště. Zpočátku bydlel v Hoškovicích, takže když jsme ho jezdili opravovat, museli jsme sednout na kolo. Teď ho máme blízko.

A k čemu mercedes sloužil? Myslím, ve vaší režii?
F. Š. – Jezdili jsme s ním k požárům. Nic rychlejšího v té době nebylo. S dnešní technikou se to nedá vůbec srovnat. Když „méďa" dosloužil, respektive, přestal stačit, dostali jsme trambus.

Takže mercedes šel pak na vedlejší kolej.
F. R. – A víte, že ani ne? Jezdili jsme s ním na soutěže a pomáhal čistit náhon elektrárny v Malé Bělé. Trambus neměl dostatečný výtlak. S mercedesem jsme dokonce čistili i koupaliště v Příhrazech.

Autor: Lucie Růžková

Místo události:
14.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 20 900 Kč Montážní dělníci mechanických zařízení Operátoři výroby. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20900 kč. Volných pracovních míst: 207. Poznámka: Místo výkonu práce:, Bezděčín č.p. 125, 293 01 Mladá Boleslav 1, , Prvotní kontakt: osobně: každý všední den od 8:00 - 15:00hod., emailem: radka.pilvouskova@faurecia.com nebo telefonicky: 326 215 749, 601 059 629, , Zaměstnanecké výhody: dotované stravování, příspěvek na dopravu, 13. plat.. Pracoviště: Faurecia emissions control technologies, mladá boleslav, s.r.o. - sídlo, 293 01 Mladá Boleslav 1. Informace: Radka Pilvousková, +420 326 215 749,601 059 629. Služby - Služby Pracovníci pro ruční mytí vozidel, oken, 18 000 Kč Pracovníci pro ruční mytí vozidel, oken, praní prádla a příbuzní pracovníci Pracovní asistent v prádelně/Pradlena/Pradlák. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: MÍsto výkonu práce:, U Cukrovaru č.p. 34/4, Benátky nad Jizerou II, 294 71 Benátky nad Jizerou 1, , Prvotní kontakt: tel.: 777 052 128 (po-pá 9-15 hod.), e-mail: personalní@pradelnabenatky.cz, , Do naší moderně vybavené prádelny v Benátkách nad Jizerou, hledáme kolegu na pracovní místo asistenta v prádelně. , Náplň práce: zodpovědnost za průběh směny, zařazení všech zaměstnanců na směně tak, aby byli co nejproduktivněji a nejefektivněji využity všechny pracovní síly na směně., Zodpovědnost za určení pořadí, ve kterém se daní zákazníci prádelny perou a za dodržení počtu praných kusů a za správné označení zákazníka. Pracovní asistent zpracovává dodací listy pro zákazníky prané na směně., Požadujeme: zodpovědnost, samostatnost, organizační talent a min. stupeň vzdělání SŠ s maturitou. Úvazek: částečný nebo plný (32 - 40 hod/týdně). Nabízíme: 18. - 24.000 CZK + odměny za "správně odvedenou směnu", příplatky za práci o víkendu a ve svátek.. Pracoviště: Lmjko s.r.o. - pracoviště benátky, U Cukrovaru, č.p. 34, 294 71 Benátky nad Jizerou 1. Informace: Lucie Havlíčková, +420 777 052 128. Výroba - Výroba Mistr ve výrobě 110 Kč Mistři a příbuzní pracovníci ve strojírenství Kontrolor/ka kvality. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 110 kč, mzda max. 120 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Místo výkonu práce:, Bezděčín č.p. 125, 293 01 Mladá Boleslav 1, , Prvotní kontakt: e-mail: tereza.k@gpqm.com, , Náplň práce: , - vizuální kontrola výrobků v automobilovém průmyslu , - jednoduché měření, drobné opravy , - práce na projektech přímo v závodech u našich klientů., , Požadujeme:, - pečlivost, důlednost, odpovědný přístup, - časová flexibilita je velkou výhodou , - dobrý zdravotní stav , - schopnost pracovat v týmu , - dobrý zrak, , Nabízíme: , - Stabilní práci v dynamicky prosperující společnosti , - pohyblivou složku mzdy – 10 CZK/hod , - možnost získat zkušensoti na projektech u top firem v automobilovém průmyslu , - stravenky ve výši 80 CZK, nadstandardní příplatky , - příspěvek na dopravu dle dojezdové vzdálenosti, příspěvek na penzijní pojištění (po 3 letech u firmy), , Zaměstnanecké výhody):, 80 Kč stravenka/směna, přípatky: So 33%, Ne 50%, Noční 15%, Přesčas 25%, Svátek 100%. Pracoviště: G & p quality management s.r.o.- pracoviště bezděčín, 293 01 Mladá Boleslav 1. Informace: Tereza Krátká, . Výroba - Výroba Montážní dělník 15 000 Kč Montážní dělníci ostatních výrobků Montážní dělníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 23000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Místo výkonu práce:, Ptácká č.p. 297, Mladá Boleslav IV, 293 01 Mladá Boleslav 1, , Prvotní kontakt: tel.: 603 572 809 (po-pá 9-15 hod.), e-mail: marcela.pikalkova@neonlak.cz, , Zaměstnanecké výhody: Multisport karta.. Pracoviště: Neon - lak spol. s r.o., Ptácká, č.p. 297, 293 01 Mladá Boleslav 1. Informace: Marcela Pikálková, +420 603 572 809.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Po Mladé Boleslavi vysazují dřeviny

Tipsport extraliga: BK Mladá Boleslav - Bílí Tygři Liberec.
22

Boleslav podruhé v jednom týdnu sestřelila lídra

Noc Divadel v Mladé Boleslavi přinese pohledy do historie

Mladá Boleslav – Na sobotu připadá tentokrát kromě státního svátku také Noc divadel. Opět se jí účastní i divadlo v Mladé Boleslavi, které nabídne návštěvníkům netradiční program.

Bleskurychle rozhádaný Krumlov a vtip, který se stal skutečností: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 14. a 15. listopadu 2018.

FOTO: Irský tandem vystoupil v U Turnu

Mladá Boleslav - Letošní podzim v Mladé Boleslavi je velmi bohatý na kulturní akce. To se týká i nabídky z oblasti hudby. Je třeba se zmínit i o vystoupení zajímavých hostů v U Turn Pubu v Mladé Boleslavi. Z turné po Evropě tam zaskočilo duo irských hudebníků z Dublinu. Zpěvačka a perkusistka Donna Dunne a kytarista Phil Doyle. Jejich turné má název Craic´n´Roll. 

Ceny hejtmanky mají své první držitele

Střední Čechy – Plastiku v podobě koruny (nazývané Křišťálový květ) z dílny sklářského designéra Petra Larvy z Mníšku pod Brdy mají nově doma osobnosti, jejichž práce si váží vedení kraje a osobně ji oceňuje hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). 

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT