Údajně poslední návrh mladoboleslavské automobilky Škoda smetli včera členové Podnikové rady odborů KOVO ze stolu. Rozhodli o tom sami zaměstnanci, kteří se v minulých dnech k návrhu firmy skrze odbory vyjadřovali. Odborářům se návrh jeví jako nedostatečný, vzhledem k tomu, že v roce 2008 by kvůli inflaci hrozil podle odborů propad reálných mezd.

„Seznámili jsme firmu s naším rozhodnutím. Pan Jahn řekl, že nám nejdéle do pondělí sdělí postoj představenstva k našim požadavkům. Zatím plánujeme stávku na úterý,“ uvedl včera vpodvečer předseda odborů KOVO Jaroslav Povšík.

Základem sporu je tak v tuto chvíli inflace. Firma nabízí, že by tarify v roce 2007 vzrostly o 10 procent, a navíc by zaměstnancům vyplatila bonus 10 tisíc korun. Zvýší se i 13. plat, osobní ohodnocení a některé příplatky. Odborům se ovšem nelíbí, že by v roce 2008 platy prakticky nevzrostly, a tedy v případě inflace naopak propadly. Firma nabízí, že inflaci (respektive její rozdíl) proplatí jen v případě a jen v hodnotě, kdy přesáhne hranici tří procent.

Odbory naopak požadují proplacení veškeré inflace. Firma však uvedla, že její úterní nabídka byla zcela poslední. Nejnovější rozhodnutí odborů ale firma nekomentovala. Do uzávěrky tohoto vydání se nám nepodařilo získat vyjádření personálního šéfa automobilky Martina Jahna.

Mluvčí firmy Jaroslav Černý pouze uvedl, že požadavek odborů projednává představenstvo Škody Auto. „V tuto chvíli nemohu poskytnout více informací,“ uvedl Černý.

Pro odbory je požadavek na dorovnání inflace zásadní. Pokud na to firma nepřistoupí, zahájí v úterý stávku. „Stávku by odvrátilo jen to, kdyby představenstvo schválilo, že firma proplatí veškerou inflaci,“ reagoval na otázky velkého množství novinářů, kteří včera hlídkovali před automobilkou.

„Právě zasedá stávkový výbor a dolaďuje podobu stávky, aby co nejméně utrpěli lidé – a naopak aby stávku co nejvíce pocítila firma,“ uvedl Povšík.

Podle něho odbory uspořádají v úterý zhruba na 99 procent takzvanou skákavou stávku. Každá pracovní směna by zastavila výrobu přibližně na 2,5 hodiny v různých provozech. Tím by došlo k postupnému ochromování výroby, protože by se začaly vyprazdňovat dlou〜hé montážní linky. Firma za den vyrobí asi 2500 aut.