Vlakové nádraží ve městě automobilů zdárně chátrá už léta, ambiciózní plány na stopadesátimilionovou dotaci, která ho promění na supermoderní stavbu, vzaly za své.
Smlouva mezi Středočeským krajem a Českými drahami je minulostí stejně jako vedení kraje, za něhož tento plán vznikl.
„My jsme sice stále připraveni investovat do úpravy okolí vlakového nádraží, nicméně to hlavní, tedy nádražní budovy, není v naší kompetenci," řekl k tomu na posledním jednání zastupitelů náměstek primátora a poslanec Adolf Beznoska.
Podpora rekonstrukce budovy hlavního nádraží je zařazena i do takzvaného akčního plánu Mladé Boleslavi na roky 2014 a 2015.
Ovšem jak potvrdil opoziční zastupitel a radní Středočeského kraje Karel Horčička, je klidně možné, že v budoucnu nebude stávající boleslavské hlavní nádraží vůbec potřeba. Prozradil to v souvislosti s plány na vznik vysokorychlostního vlakového spojení, které počítá s možností dostat se vlakem z Liberce do Prahy v čase pod šedesát minut.
„Studie, která právě vzniká, ukazuje, že v případě vzniku této tratě by asi bylo nejvýhodnější a z technického hlediska nejjednodušší iniciovat do budoucna vznik nádraží Mladá Boleslav – Východ, které by bylo situováno v lokalitě někde poblíž nákupního centra Olympia na Jičínské ulici," vysvětlil Karel Horčička.
Stávající hlavní nádraží by tak mohlo v budoucnu sloužit pouze jako nákladní.
Pro vybudování zmíněné trati je ale nezbytný vznik takzvané Všejanské spojky, která je jen malou součástí celého projektu. „Jde o zhruba 8, 5 kilometru dlouhý úsek, který propojí Čachovice a Milovice. Jeho stavba by měla stát kolem 5,5 miliardy."
Všejanská spojka ale podle něj nemá význam jen z hlediska dopravy, proto by se s její stavbou nemělo čekat až na kompletní vznik zmíněného koridoru.
„Především to do regionu přinese další možnosti pro zaměstnání a vzdělávání místních. Fungovat může ale i opačně, to znamená, že by do této oblasti mohli za zaměstnání do budoucna jezdit i lidé z Prahy," dodal Karel Horčička.
Záležitost železničního koridoru je ovšem zařazena v dlouhodobém konceptu, to znamená, že se v tomto případě hovoří o horizontu let 2025 až 2030.