Jak jsme již informovali v úterý, Škoda Auto zvítězila s vozem Škoda Octavia v tendru Policie ČR a stala se dodavatelem bezmála pěti set nových služebních vozů pro tohoto klíčového zákazníka z veřejného sektoru. Prvních šest desítek vozů zástupce společnosti Luboš Vlček předal v pondělí před Škoda Muzeem, a to přímo policejnímu prezidentovi Tomáši Tuhému.

Nové policejní vozy pohání benzínové motory 1,4 TSI (110 kW) a 1,8 TSI (132 kW). Vozy jsou ve výbavovém stupni Active. Nadstandardní výbavu nám představil policejní prezident osobně.
 

Policie již převzala 64 nových automobilů a celkem jich v rámci aktuálního tendru převezme 477. Můžete sdělit hodnotu takové zakázky?
Přibližně je to 240 milionů korun. Ty peníze ovšem nestála jen vozidla samotná. Každý automobil obsahuje další modifikace a výbavu v hodnotě kolem 150 tisíc korun.

Výbava je v případě všech vozů identická?
Téměř. U verzí s pohonem všech čtyř kol nebo u silnějších motorizací, které budou využívat pohotovostní motorizované jednotky, je ještě další doplňková výbava.

Plánuje Policie ČR vypisovat v dohledné době další tendry?
Do konce roku bychom rádi ukončili ještě tendr na vozidla pořizovaná z Fondu zábrany škod. Půjde o vozy určené pro dopravní policii. Tato vozidla bychom také měli rádi k dispozici ještě před koncem roku. A co se týká budoucnosti, už dříve jsem avizoval, že poslední velký nákup služebních vozů proběhl v roce 2011 a od té doby policie svůj vozový park neobměňovala. Aktuálně máme přibližně osm tisíc služebních vozů, z nichž polovina se začíná blížit ke stavu, kdy budeme muset uvažovat o jejich výměně. Právě proto jsme s ministerstvem vnitra začali přesouvat peníze v rozpočtu tak, abychom mohli vozový park omladit. Bez služebních vozů se zkrátka nemůžeme obejít. Rádi bychom také příští rok obměnili minimálně stejný počet vozidel jako letos. Tlak na ministerstvo financí i vládu bude dost silný, protože všichni vidí, že policie je často potřeba.

Z jakého důvodu využíváte jak liftbacky, tak kombíky?
Takové jsou požadavky. V některých vozech například převážíme odchycené psy nebo třeba kriminalistické kufry, takže potřebujeme větší prostor. Dvě třetiny našich vozů jsou klasické sedany, třetina jsou verze combi.

Jaké vybavení nad rámec běžné výbavy nová služební auta mají?
Na to vám nejlépe odpoví Michal Hodboď z Ředitelství dopravní policie, který se podílel právě na tvorbě požadavků nadstandardní výbavy. (dále odpovídá Michal Hodboď, pozn. red.) Nové vozy mají zbrusu novou osvětlovací techniku. Rampa výstražných světel je osazena vyšším počtem diod, po stranách rampy jsou postranní světla a zadní strana rampy je programovatelná. Hlídka může volit z 22 nápisů, které upozorňují na náledí, kolonu a další skutečnosti, aby na ně řidiči mohli včas reagovat. Zcela pomocí klaksonu na volantu se ovládá zvuková signalizace, přepínání melodií i takzvaný horn. V úložném prostoru je samozřejmě speciální výbava trezor na dlouhé zbraně typizovaný na dvě zbraně typu MP5 a MP7 (samopaly německé výroby, pozn. red.), který je zabezpečený tak, aby nemohlo dojít k jeho vypáčení. Vozidla mají vyztužené sedačky, umožňují deaktivovat denní svícení, pokud jsou v akci a mají působit skrytě. Standardní výbavou je také klimatizace a potah zadních sedadel a zadní části předních sedadel z omyvatelných materiálů.

Jsou dnes dodávané vozy vybavené i radiostanicemi?
Nejsou, ty si dodáváme sami. Zatím je tu pouze příprava pro radiostanice. Ale mohu zmínit ještě několik menších součástí výbavy policejních vozů. Vedle již tradičního hasicího přístroje, který je standardem, jsme výbavu rozšířili například o kladívko a řezák bezpečnostních pásů pro případ, že by v případě nehody bylo třeba rychle rozbít okno nebo přestřihnout pás.