Pomáhat a chránit, tedy naplňovat své poslání, už policisté začínají vyjíždět i v nových vozech, stříbrných octaviích s modro-žlutými aplikacemi. Ty by postupně měly nahradit dosluhující bílé felicie se zeleným pruhem, za jejichž volanty stále ještě usedá většina policistů. „Do konce roku bychom měli dostat 141 nových aut. Nasazujeme je na základních útvarech, tedy na obvodních odděleních a u dopravní policie,“ odpověděl na otázku Deníku ředitel středočeské policejní správy Václav Kučera.

Dobrá cena, skvělé parametry

„Získali jsme velmi kvalitní octavie za cenu fabií,“ pochvaloval si před třemi týdny obchod s mladoboleslavskou Škodovkou ministr vnitra Ivan Langer. A policisté, kteří již měli možnost nové vozy vyzkoušet, mu dávají za pravdu. „Nejsem oprávněna sdělovat hodnocení, ale přesednout do nového auta je opravdu rozdíl. Řekla bych, že i zážitek,“ svěřila se Deníku jedna z policistek, která už novou octavii vyzkoušela.

Podobně hovoří také její kolegové. Nová auta vybavená elektronickými bezpečnostními systémy a šesti airbagy se prý s těmi dosavadními vůbec nedají srovnávat ­– už proto, že dosud bylo u policie zvykem nakupovat vozy pro běžný výkon služby jen s tím nejprostším vybavením.

I ředitel Kučera, který si nový auťák mohl vyzkoušet během nedávné slavnosti spojené s předáním 680 nových vozů na Masarykově okruhu v Brně, nešetří slovy chvály. „Pro policii je to velký přínos; technicky úplně ideální.

Jezdil jsem snad na všem, co u policie bylo,“ připomněl dobu, kterou od roku 1979 strávil ve službě, „a mohu říci, že tohle je v současné době špička.“

Špinavé vozy jezdit nebudou

Jednu starost ale policistům nové vozy působí. Jak je mají udržet v čistotě, jestliže výrobce upozorňuje, že kvůli ochraně laku, jenž musí vyzrát, by nová auta několik měsíců neměla zajíždět do klasické myčky vybavené kartáči? „Zatím jsme vyjížděli, jen když bylo sucho. A pár cákanců jsem otírala houbičkou,“ přiznala citovaná policistka.

Problém připouští i ředitel Kučera. „Je to nová věc, kterou teprve budu řešit,“ řekl Deníku. Jedním dechem ujistil, že se policisté budou snažit, aby lak nových aut nepoškodili – ovšem nikoli za cenu toho, že by vozy jezdily výrazněji zašpiněné. Podle ředitelových slov ovšem není nutné spoléhat jen na bezkartáčové – tzv. laserové – myčky, jichž v našich končinách není mnoho.

„Ještě máme možnost mýt ta auta ručně,“ plánuje Kučera. Rázně ale zavrhuje otírání bláta s houbičkou a kbelíkem někde nad kanálem – či snad dokonce kdesi u potoka.

Policisté zřejmě nebudou muset ani zajíždět k benzinkám vybavených boxy pro samoobslužné mytí tlakovou vodou (tzv. wapkou). „V technických dvorech a garážích máme prostory, kde se dříve mylo – a ekologicky by to vyhovovalo,“ naznačil Kučera, že východisko vidí v provozování vlastních wapek pro potřeby policie. Ta by si tak ve středních Čechách měla dokázat poradit vlastními silami (což například v metropoli, kde zázemím v podobném rozsahu nedisponuje, bude zřejmě obtížné).

Každopádně je nutné tenhle problém vyřešit. Nejede totiž jen o auta, která již policisté převzali. Nová vozidla budou přicházet i nadále.
Obnova vozového parku české policie je rozplánována i na tři následující roky.