To vše díky píli Václava Svobody, původem vesnického synka z Dvorů u Nymburka, od dětství fascinovaného hospodářskými stroji. Václav Svoboda se po skončení základní školy vydal do Mladé Boleslavi, kde se vyučil a vypracoval v rostoucím podniku Laurin a Klement. Budoucí Škodovka mu ale začala být těsná, hlavou mu vířila spousta nápadů na vlastní vynálezy a tak se rozhodl zřídit si vlastní dílnu, v níž se věnoval výrobě elektromotorů a benzinových motorů. Spojil se a zase rozešel se dvěma společníky, ale koneckonců se mu nevedlo špatně, a tak roku 1926 Václav Svoboda kupuje volný tovární objekt v Kosmonosích, nabírá zaměstnance, pojmenuje podnik Svoboda motor a po několik let se věnuje výrobě elektromotorů, ale i mlátiček, brusek a dalších strojů.

Co firmu ale nakonec proslaví nejvíce, budou traktory. Roku 1934 představuje podnik Svoboda motor první tříkolový traktor jménem Diesel Kar 5, sériová výroba začíná o rok později. Další modely následují – DK 7, již čtyřkolový DK10, nejrozšířenější DK 12 a nejsilnější DK 22. Traktory se dále modernizují, podnik vzkvétá, výrobky firmy jsou známé nejen v Evropě.

Pak ale přichází válka a po ní znárodňování. Svoboda musí čelit nejrůznějším nařčením, a ačkoliv za oblíbeného továrníka jeho zaměstnanci ručí, o svou milovanou továrnu roku 1945 de facto přichází převzetím takzvanou národní správou - rozhodnutí je roku 1948 úředně posvěceno. Výroba posledního z traktorů, DK 15, je definitivně ukončena roku 1949. Václav Svoboda umírá roku 1963. Část továrních hal zaniklého podniku dnes patří Škodě Auto. (ks)