Když Zbyněk Jonáš z Mladé Boleslavi otevřel svoji e-mailovou schránku, nevěřil svým vlastním očím! V jedné ze zpráv od České spořitelny se dočetl, že mu byla odmítnuta jeho platební transakce.

A jak měl podle návodu z e-mailu pan Jonáš situaci vyřešit? Jednoduše, přes odkaz na stránce zadat osobní bankovní údaje a problém bude vyřešen. Obdobné e-maily v současné době nacházejí ve svých schránkách stovky Boleslaváků. Jde však o podvod!

„Klientem České spořitelny vůbec nejsem a žádnou transakci jsem v poslední době neprováděl,“ uvedl Zbyněk Jonáš, který na podvodný e-mail ihned upozornil Boleslavský deník.

Přesně takový případ se stal i Michalu Novotnému, který rovněž není klientem České spořitelny. „Hned mi bylo jasné, že jde o podvrh. Těchto zpráv mi přišlo několik, proto jsem zkontaktoval přímo Českou spořitelnu, aby mi podala vysvětlení, z jakého důvodu mi tyto e-maily přišly,“ řekl Boleslavskému deníku Michal Novotný.

Odpověď České spořitelny byla jednoznačná, skutečně se jednalo o podvod. „Česká spořitelna žádnou podobnou zprávu nerozesílala a prostřednictvím e-mailu žádné bezpečnostní údaje nepožaduje. Cílem těchto podvodných e-mailů, takzvaného phishingu, je získat klientské číslo a heslo adresáta ke službě internetového bankovnictví a pokusit se následně o jejich zneužití. Některé ze zpráv nejsou příliš povedené. Jsou psány špatnou češtinou, anglicky nebo prvky azbuky. Poměrně věrohodné verze například informují o údajném zamítnutí platební transakce, a to v českém a anglickém jazyce,“ uvedla Klára Gajdušková, tisková mluvčí České spořitelny.

Česká spořitelna prosí klienty, kteří podvodný e-mail dostali, nebo v budoucnu dostanou, aby jej poslali na adresu csas@csas.cz. Také preventivně vyzývá klienty, aby na zprávu v žádném případě nereagovali a prostřednictvím odkazu v těle zprávy se do služby Servis 24 nepřihlašovali. Pokud by někdo z klientů na e-mail reagoval, banka doporučuje, aby ihned kontaktoval její klientské centrum pro zablokování služby a vygenerování nových přihlašovacích údajů.

V minulých dnech již Česká spořitelna podala trestní oznámení na neznámého pachatele v souvislosti se sérií podvodných e-mailů, jejichž odesílatel se pokouší z klientů vylákat přihlašovací údaje do služby internetového bankovnictví. Podle slov mluvčí Kláry Gajduškové tyto falešné zprávy trápí banku již od začátku roku.

Podvodné e-maily, které řádí po celé republice, mají i své první oběti. Například třiadvacetiletý mladík z Děčína obdržel zprávu o vylepšení služeb internetového bankovnictví Servis 24. Nevěděl však, že se jedná o takzvaný phishing a na zprávu odpověděl. Zadal všechny potřebné údaje ke svému účtu. Druhý den mladý muž zjistil, že na jeho účtu chybí přes pět tisíc korun.