Sluneční brýle byly nutností. Do tváří obrácených permanentně k nebi, kde se proháněly modely letadel, z nichž se k terči na zemi snášeli umělohmotní parašutisté, totiž celý den svítilo neúnavné slunce. Hofman Cupu pořádanému v rámci European Para Trophy 2014 totiž počasí opravdu přálo.

Na letiště mladoboleslavského aeroklubu zavítali v sobotu příznivci leteckého modelářství a zejména RC parašutismu z několika zemí. Všechny spojovala jedna snaha dostat svěřeného parašutistu prostřednictvím dálkového ovládání co nejblíže cíli.

Štěstí přálo zahraničním závodníkům, kteří obsadili nejvyšší příčky. Jedné posádce se však těsně před závěrečným společným průletem vzňaly v modelu baterie. Zásluhou pohotových techniků nedošlo k větší škodě.

Model klub Mladá Boleslav, který v současnosti čítá přes padesát členů, organizoval mezinárodní soutěž RC modelů parašutistů už po šesté.

Jaroslav Beneš: V modelařině využívám zkušenosti ze skutečného skákání s padákem

Hlavním organizátorem sobotních závodů byl Jaroslav Beneš, který se z domácích závodníků umístil nejlépe. Těsně před vyhlášením výsledků nám ve zkratce přiblížil RC parašutismus i samotnou soutěž, která už má v Mladé Boleslavi tradici.
 

Povězte nám, o jaké závody letos na letišti šlo. Konají se tady modelářské závody pravidelně?
Letos se v Mladé Boleslavi odehrál šestý ročník mezinárodní soutěže RC modelů parašutistů, v Evropě už se tato soutěž ovšem skáče 34 let.

Na to, že jde o modelařinu, jde tedy o poměrně mladé odvětví, že?
To je pravda, RC parašutismus je skutečně relativně nová záležitost. V Česku se začalo skákat v roce 2004. Tehdy jsme se byli podívat na závodech v Německu, podotýkám, že jen podívat. Jeli jsme tam na zkušenou. Doma jsme si začali podle vlastních znalostí dávat dohromady vlastní letadla, něco jsme okoukali a posléze jsme se propracovali na takovou úroveň, že jsme mohli začít pořádat mistrovství Evropy. Třeba já jsem využil také svoje zkušenosti se skutečným skákáním s padáky.

Počítám, že tato disciplína má celou řadu zásad. Můžete alespoň některé čtenářům přiblížit?
Je jich spousta. Parašutista například nesmí vážit víc než dvě kila, mít lidskou podobu, musí po výskoku alespoň dvě vteřiny padat volným pádem, pak teprve se mu aktivuje elektronika, musí dopadnout na nohy, jinak pilot získá trestné body. Ovládání je stejné jako u skutečného padáku levá zatáčka, pravá zatáčka, jedna spirála, druhá spirála, brzdění, couvání. Letadlo, na kterém jsou zavěšení třeba až čtyři parašutisti, to podle toho, kolik jich stroj unese, ovládá po celou dobu pilot, každého parašutistu pak jedna osoba.

Kolik jste měli letos registrovaných účastníků?
Letos dvacet, vloni to bylo třicet. Ten počet je dán počasím, časem dovolených a dalšími okolnostmi. Samotný seriál soutěží mistrovství Evropy čítá asi osmnáct závodů za sezónu. Za nejlepší umístění se sbírají body stejně jako ve Formuli 1 a na konci sezony je vyhlášen mistr Evropy. Od příštího roku se vedle jednotlivých závodů bude jednou za sezónu pořádat také velké mistrovství Evropy, které bude skutečně masovou záležitostí.

I na akci tohoto druhu se na závěr koná společný přelet, jako tomu bylo tady?
Přesně tak. Je to velkolepá podívaná.

Během dne tu bylo slyšet několik cizích jazyků. Jaké národnosti se dnešních závodů zúčastnily?
Němci, Švýcaři, Rakušáci. RC parašutismus má nejvíce příznivců právě v Německu, v Rakousku, Švýcarsku, ale také v Holandsku nebo v Belgii.

Jaké popularitě se v posledních letech vůbec těší letecká modelařina? Nezaznamenáváte klesající zájem?
To ne, dnes modeláři spíše přibývají. Musím ale uznat, že většinou jde o takové modeláře, kteří si pořídí už hotové letadlo, osadí ho, naučí se s ním létat a mají to jako hobby. Věnují se tomu po práci a nemají na vlastní stavění modelů ani čas.

To, co jsme dnes mohli vidět na letišti, byli také stroje, které lze koupit?
Ne, všechno jsou naše výtvory. Například támhle to letadlo (ukazuje ke stanu, kde ve stínu odpočívá rozměrný model) je Patchwork, model, jehož konstrukci navrhl italský houslař.

Není to náhodou vaše letadlo?
Ano, to je pravda. Ale dnes ho pilotoval kolega.