Třicítku barvotisků s tématikou romantické myslivosti, z období 19. a počátku 20. století, si návštěvníci mohou nyní prohlédnout v Muzeu Podbezdězí, a to až do 30. října. Za vším stojí místní sběratel, lesník a nadšenec Zdeněk Kašpar, který unikátní expozici připravil společně s Adamem Koutem, muzejním archeologem.

Výstavu doplňuje také několik loveckých trofejí a dobových historických zbraní. Za zhlédnutí stojí například lovecké prachovnice z 19. století, kulovnice s perkusním zámkem, dále honosný lovecký tesák či broková dvojka s perkusními zámky.

„Obrazy jsou seřazené tématicky. První část je věnovaná myslivcům, lovcům a pytlákům, volně přechází do zámecké idyly po lovu a nechybí ani žánrová krajina," upřesnil na páteční vernisáži Adam Kout s tím, že obrazy o myslivosti jsou jedinou ucelenou sbírkou takového umění u nás. „A pokud by chtěl někdo začít, bude to mít hodně těžké, protože v antikách ani jinde už takové obrazy nejsou k sehnání. Všechny je má Zdeněk Kašpar," dodal archeolog.

Třicítku obrazů, barvotisků, jste sesbíral vy. Co vás k tomu vedlo? Máte k myslivosti vztah, nebo se vám obrazy zkrátka líbí?
To je jednoduché. Povoláním jsem lesník, teď víceméně v důchodu, takže k myslivosti mám vztah. Sbírku jsem založil proto, že jsem čas od času na tyto obrazy narazil a bylo mi líto, že se někde jen tak válí. Na začátku jsem měl dva, nebo tři obrazy, a pak už jsem začal chodit po antikách a vyhledávat je.

Vzpomněl byste si, jak je to dlouho, kdy jste v ruce držel první obraz s tématem myslivosti, který jste poté zařadil do sbírky?
Řekl bych, že je to přibližně patnáct let. Patrně jsem na něj narazil náhodou v antiku.

Co se vám na těchto obrazech líbí? Při vernisáži jste hovořil o tom, že je někdo může označit za kýč – jsou hodně barevné a poměrně detailně vypracované …
Mně se na obrazech líbí jedna věc a to ta, že když si před ně stoupnete, dokážete se vžít do konkrétního příběhu. Mají prostě atmosféru. Vidíte třeba pytláka s kudlou v ruce, který loví zvěř bez povolení, nebo třeba myslivce, jenž pytláka zrovna nachytal. Nechybí ani skvěle zachycený pohyb lesní zvěře, která se vylekala a utíká do bezpečí … Pokud chce člověk obrazu porozumět, musí se mu, jak já říkám, otevřít.

Jak moc je v dnešní době složité takové obrazy shánět?
Řekl bych, že hodně. Když mám čas, objedu antiky v okolí a zjišťuji, jakou zrovna mají nabídku.

A poslední otázka, kde je skladujete? Přece jen, obrazy si zaslouží důstojné místo, máte na ně prostor?
Zatím ano, mám poměrně velký dům, takže nám visí takřka všude. Několik jich mám ve své pracovně, ale také na chodbě a ještě se volné místo najde. Kdyby někdo o nějakém obraze věděl, rád si pro něj přijedu a odkoupím ho.