Silnice vedoucí z Debře do Hrdlořez, která je už delší dobu neprůjezdná, se opravuje. Skončí tak jedno velké trápení obyvatel Hrdlořez a utrpení řidičů.
Pro obyvatele znamená oprava silnice velkou úlevu, nicméně nese sebou i omezení. „V první řadě jsem velice rád, že opravy započaly. Hrdlořezy jsou nyní rozděleny na dvě části, a pokud se chcete dostat z jedné do druhé, musíte použít obchvat,” říká starosta Hrdlořez Petr Hejl.

Opravy této životně důležité tepny pro Hrdlořezy sebou nesou omezení hlavně pro obyvatele, které bezprostředně se silnicí sousedí. „V některých případech si budou muset lidí udělat nové oplocení pozemků, protože zeď, která tam byla dříve a postupně se začala bortit, tam nebude. Jeden z domů zase nemá přístupovou cestu, a když jeho majiteli dovezou dřevo nebo uhlí je to problém, přes další pozemek domu bude muset být například vybudována propusť vody. Problémy jsou dům od domu různé,” říká starosta Hrdlořez Petr Hejl.

Se všemi obyvateli byla ale věc projednána, vědí, jak budou práce pokračovat a co to pro ně znamená. „Není to jednoduché, lidé ale vědí, že po skončení opravy, která má do roka skončit bude silnice opět obousměrně průjezdná a všem se uleví,” dodává starosta Hejl.
Historie a současnost

Zeď pod silnicí v Hrdlořezích se zbortila poprvé v roce 2008. Provedla se dílčí oprava, která stála kolem deseti miliónů korun. Po dokončení opravy se ale začala bortit další část stěny. „Zhruba v této fázi se měnilo vedení kraje. Uvažoval jsem, o tom, že dílčí opravy by se velmi prodražily a tak se začalo pracovat na přípravě komplexní opravy,” říká náměstek hejtmana středočeského kraje Robin Povšík.

To znamenalo zadat studii, vyhodnotit jí, prodiskutovat celou záležitost s vedením obce Hrdlořezy, nechat připravit projekt a soutěží vybrat zhotovitele stavby. „Všechny tyto kroky jsou časově velmi náročné. Pokud se dalo s komplexní opravou začít dříve, tak možná v řádu týdnů, rozhodně však ne měsíců. Pokud se držíte rad odborníků a dodržujete zákony, což si ani jinak nedovedu představit, udělal jsem vše, jak nejlépe to bylo možné, vysvětluje náročný postup Robin Povšík.

Stavba započala tento rok na sklonku léta a nutno podotknout, že je technicky velmi náročná a složitá, s vysokým podílem ruční práce. Dokončena by měla být do konce roku 2012. „Rádi bychom stavbu ukončili již v letních měsících 2012, ale jak již bylo řečeno je to stavba velmi složitá a záleží na tom, jak budou práce pokračovat a také na počasí. Po této komplexní opravě by měla silnice bez potřeby zásahu sloužit až 50 let, možná i déle,” dodává náměstek hejtmana středočeského kraje Robin Povšík.