Druhá základní škola 
v Mladé Boleslavi se připojila k humanitární sbírce Život dětem. Jak sdělil Luboš Skopec, zástupce ředitele, akce měla úspěch. Žáci proto, aby handicapovaným přispěli například na invalidní vozík, koupili celou stovku drobných předmětů – srdíčka, přívěšky, reflexní čtyřlístky na batoh či pravítko.

„Víme, že děti se svévolně nemohou rozhodovat o tom, co si za svěřené peníze koupí. Proto jsme o akci nejdříve informovali rodiče a teprve potom otevřeli prodejní místo, které žák mohl navštívit, pokud měl o nějakou z věcí zájem," vysvětlil Luboš Skopec metodu, jakou sbírka v Komenského ulici probíhala.

Poznamenal, že ne vždy se školáci k sobě chovají hezky. Problémům šikany se ale snaží předcházet: „Máme preventivní programy, ale také školního psychologa, který 
s dětmi pracuje, když se utváří nové kolektivy," sdělil zástupce ředitele. Formou her dává dětem možnost seznámit se společně a uvědomit si svou roli ve třídě.

Změny může odhalit třídní učitel

Určité změny může ale včas odhalit třídní učitel, který 
s žáky přichází do každodenního kontaktu a zná je nejlépe. „Abychom mohli pomoci, musíme o problému vědět a následně ho řešit s celým kolektivem. Je to výchovný prostředek i pro ostatní, aby k dění kolem spolužáků nebyli lhostejní," doplnil Luboš Skopec. Podle něj je pravděpodobné, že agresor vyrůstá v ne zcela harmonickém rodinném prostředí.

Blanka Zemanová, školní psycholožka, která působí mezi žáky v Benátkách nad Jizerou na Husově náměstí a v 6. ZŠ v Mladé Boleslavi, apeluje na rodiče a učitele, aby si více všímali změn v chování dítěte. „Podezřelá může být zamlklost, výrazná změna nálad, stranění se kolektivu, zhoršení prospěchu či nápadné ztrácení věcí," vyjmenovala první příznaky šikany.

Připojit se k nim může také stěžování si na nespecifické zdravotní potíže, například bolest břicha či hlavy. Zhoršují se s tím, jak se blíží odchod do školy, typicky neděle večer, když dítě bylo celý víkend veselé a v pořádku, nebo ráno po probuzení.

Účinnou prevencí je podle ní ukázat školákům, jak spolu mají otevřeně mluvit a učit je, že se nemají bát ozvat se ve chvíli, kdy se jim něco od druhého nelíbí. „Důležité také je, že děti by měly mít pocit, že mohou dospělým doma i ve škole věřit a nemusí se stydět svěřit se," řekla Blanka Zemanová.

A jaké podněty mohou vést ke vzniku šikany? Jeden společný jmenovatel je těžké najít. „Ve škole se nejčastěji setkáváme s mírnou podobou odstrkování některých dětí z kolektivu, s používáním nevyžádaných přezdívek, které dítěti nejsou příjemné, s posměšky za neúspěchy při vyučování a podobně," přidala příklad z praxe.

Upozornila, že vždy je třeba, aby okolí zasáhlo už v tomto momentu, aby nedošlo k vyostření situace a šikana se skutečně nerozeběhla do závažnější podoby.

Divadlo upozorňující na nebezpečí kyberšikany ve školách

Jsi Nula. Tak se jmenovalo divadelní představení společnosti NiaArt, které v pátek zhlédli žáci 2. základní školy v Komenského ulici v Mladé Boleslavi a mělo upozornit na problém kyberšikany. Jak uvedl Pavol Smolárik, jeden z herců, používají metodu divadla forum. „Je založené na tom, že zahrajeme autentický příběh kluka, který kyberšikanu zažije na vlastní kůži. Poté ho opakujeme a s dětmi rozebíráme, kde by se měl příběh odehrávat jinak," popsal. Inscenace ukazují, jaká nebezpečí na děti číhají, jak se jim vyhnout, nebo naopak bránit a nestydět se říct o pomoc.

ŠIKANA
• slovo šikana má původ ve francouzském „chicane", což znamená zlomyslné obtěžování, týrání, sužování, pronásledování, byrokratické lpění na liteře předpisů, například vůči podřízeným nebo vůči občanům, od nichž šikanující úředníci zbytečně vyžadují nová a nová potvrzení a další razítka
• setkat se s ní můžeme v jakémkoliv typu škol a školských zařízeních, v armádě, sportovním klubu, ve vězení, ale i v rodině či v zaměstnání.

KYBERŠIKANA
• je druh šikany, který využívá elektronické prostředky, jako jsou mobilní telefony, e-maily, pagery, internet, blogy …
• řada jejích projevů může spadat do oblasti kriminálních činů. Její nejobvyklejší projevy představuje zasílání obtěžujících, urážejících či útočných e-mailů a textových zpráv, vytváření stránek a blogů dehonestujících ostatní …
⋌zdroj: http://cs.wikipedia.org/