Strážníka Martina Weigla poznáte v ulicích města automobilů na první pohled. Nejenže má na sobě slušivou uniformu, ale hlavně jezdí na kole. Strážníka cyklistu můžete v ulicích Mladé Boleslavi potkat od začátku letních prázdnin a sezonu neukončil ani v zimě. Jak Boleslavskému deníku před několika týdny řekl zástupce ředitele městské policie Ondřej Kubala, je to jeho koníček, a tak jezdil i když teploty na teploměru ukazovaly stále nižší hodnoty.

„Je to pravda. Na kole jezdím rád. Službu na kole jsem vykonával i v zimě, ale jen do té doby, než napadl sníh. Pak už to nebylo příliš bezpečné," sdělil Martin Weigl, který i na rozhovor do redakce Boleslavského deníku přijel jak jinak, než v cyklistickém úboru, s přilbou na hlavě a samozřejmě na kole. Měl totiž zrovna službu.

40 kilometrů denně

Vypočítal, že najezdí přibližně kolem čtyřiceti kilometrů. „Není to moc. Když to přepočítáme na čistý čas, tak jsem v sedle kola zhruba pět hodin. Máme dvanáctihodinové služby, přibližně deset hodin jsem v terénu. Za tu dobu řeším různé události či kontroluji parkování," popsal strážník zhruba svou denní službu.

Ve srovnání s pěší hlídkou má větší dosah, v porovnání s autohlídkou má plusové body zase co se týče prostupnosti terénem. Jeho nejčastějším útočištěm, kde kontroluje nešvary různých skupin obyvatel, jsou proto pochopitelně mladoboleslavské parky – Štěpánka a Radouč.

„V lesoparku jsem, dá se říct, několikrát denně. Pozor si dávám hlavně na místa, kde je typické, že se na nich budou scházet problémové osoby a budou porušovat vyhlášky města, například pití alkoholu na veřejnosti a podobně," upřesnil.

Neuniknou mu ani neukáznění majitelé psů, kteří po svých mazlíčcích neuklízí. Když je vidí přímo při činu, sesedne z kola a uloží jim blokovou pokutu.
Nevýhodu mají také cyklisté, kteří se bez potřebného vybavení pohybují po městských cyklostezkách. Nejednou je zastavil a upozornil, že je důležité mít za špatné viditelnosti světlo vpředu i vzadu. Ani tyto hříšníky poté neminula bloková pokuta.

Martin Weigl nejezdí jen po cyklostezkách, protože v některých částech Mladé Boleslavi ještě chybí. Využívá i komunikace. Jak říká, řidičů vozidel se nebojí. Věří, že se k němu budou chovat ohleduplně a podle pravidel silničního provozu. Navíc ve žluté reflexní bundě je nepřehlédnutelný. Za horšího počasí mu na řídítkách a pod sedačkou nechybí světla.

Nicméně s sebou vozí i další vybavení. V brašně má uložený spisový materiál, lékárničku pro poskytnutí první pomoci a na přilbě má nasazenou kameru pro případ pořízení fotodokumentace či videozáznamu.

Kolo není slyšet

Po několikaměsíční zkušenosti v sedle kola hodnotí, že zjistí více přestupků než „obyčejná" hlídka, protože pro něj není problém dostat se do špatně přístupných míst. „Škála přestupků je různá. Nejčastěji se setkávám s opilci na veřejných místech či se psy, kteří nemají vodítko. Navíc u mě je větší pravděpodobnost, že někoho uvidím přímo při činu. Jsem prostě rychlý a neslyšitelný, což je výhoda. Naproti tomu pěší hlídku je vidět a pachatelé mají tak čas činu zanechat a zmizet," konstatoval Martin Weigl.

Zkušenost má však z poloviny března se zadržením zloděje jen pár minut po činu. „To je typický příklad. Pachatelé jsou mnohdy zkušení, auto je slyšet a oni vědí, na co si dávat pozor. Když ale ulicí projíždí cyklista, který navíc není slyšet, tak jim to nepřijde podezřelé," zmínil strážník, kterého okamžitě trklo do očí, že někdo ve tři hodiny ráno přebírá krabici, v níž se nacházely různé věci, například elektrické nářadí, oblečení, startovací kabely, nůž a podobně. Martin Weigl ale tvrzení muže, že věci našel v kontejneru, neuvěřil, a zavolal na pomoc motorizovanou hlídku.

Mezitím, co jeho kolegové pachatele hlídali, on se vydal po stopách. „Téměř v celé ulici byly poškozené vchodové dveře, některé z nich byly otevřené a odtud byly právě věci odcizené. Dokonce jsme našli i majitele, který si majetek poznal. O to byla pak práce jednodušší," dodal strážník s tím, že zloděj z místa činu daleko neodešel. Asi jen dvacet metrů. I když se snažil zapírat, důkazy byly jasné.

Podle něj strážníci většinou řeší opačný problém. Když odhalí člověka s podezřelými věcmi, mnohdy mu jen těžko dokazují, že pochází z trestné činnosti.

Ještě v březnu v Mladé Boleslavi fungoval jen jeden strážník cyklista. Jelikož městská policie vyhodnotila projekt jako úspěšný, pořídila mu dva kolegy.