Takovou podívanou přinesla sobotní modelářská akce Bojová letadla v ráji na letišti Koprník u Kněžmosta. Už popáté ji zde pořádal Modelářský klub SM ČR Veselá. Rachot benzínových motorů rádiem řízených modelů vojenských letadel byl přerušován jen obdivnými výkřiky přihlížejících diváků a potleskem, kterým odměňovali bravurní vzdušné kousky modelů.

„Předvádíme zde nejen bojová, ale i civilní letadla. Bojová letadla jsou modely inspirované letouny z první a druhé světové války, ale máme tady i modernější typy. Návštěvníci mohou spatřit Spitfiry, Mustangy nebo cvičné americké letouny. Divácky atraktivní je ukázka skutečných bojových manévrů, kdy deset letadel létá pospolu a tahají za sebou dvanáctimetrovou stuhu, kterou se jeden druhému snaží useknout vrtulí,“ uvedl Tomáš Kolinský z pořádajícího Modelářského klubu Veselá.

Na letišti se sešel téměř celý klub, čítající 45 členů, asi deset modelářů přišlo ze spřátelených klubů. Každý z nich se na letištní ploše mohl pochlubit svou prací.Diváci ocenili i možnost prohlédnout si zblízka ultralight, s nímž jeho majitel zaparkoval hned u vstupu a ochotně podával zájemcům informace o jeho řízení i technických parametrech.Modelářský klub Veselá existuje 12. rokem. První nesmělé letecké dny zkoušeli modelářští nadšenci pořádat už v roce 1996 na letišti v Hoškovicích. „Další tradiční klubovou akcí bude i letos Pojizerská model air show, která 20. srpna oslaví už 14. ročník svého konání. Takže neváhejte a přijďte se na nás na Koprník podívat,“ zve Kolinský.

Modelář Petr Žák: Na Spitfiru jsem pracoval dva roky

Koprník u Kněžmosta – Model britského jednomístného stíhacího letounu z druhé světové války Spitfire od Petra Žáka patřil k jedněm z nejdokonalejších a nejobdivovanějších, jež byly na sobotní modelářské akci k vidění. Jeho lak ještě voněl novotou a odbyl si zde svou oficiální leteckou premiéru.

Jak dlouho trvá vypravit do nebe takový model?
To je pokaždé otázka, kolik na to má člověk času. Pokud se můžete věnovat modelu intenzivně, jde to samozřejmě rychleji. Ale já mám čas modelařit hlavně o víkendech, a tento Spitfire mi trvalo postavit asi dva roky. Jsem rád, že se povedl. Je to konstrukční stavba čistě podle plánku. Žádná stavebnice, ale práce zkonstruovaná z materiálů běžně používaných v modelařině.
V jakém měřítku je konkrétně
tenhle model?
Model Spitfiru má měřítko 1:4. Jeho rozpětí je kolem 2 600 milimetrů a váží kolem 20ti kilo. Pokud by vás zajímal motor, tak je to benzinový dvouválec o obsahu cca 116 kubíků a má nějakých 11 koní výkon.

Nemáte strach, že uděláte při
konstrukci nějakou chybu a letadlo nevzlétne?
Většinou se letadla se staví podle nějakých osvědčených plánků, a za ta léta posbíráte dostatek zkušeností, takže obavy nejsou na místě. Pokud dodržíte základní konstrukční postupy je předpoklad, že to bude létat dobře.

Tenhle model je letošní, nebo má za sebou už nějaké úspěchy?
Spitfire je letošní nový model, žádné soutěžní úspěchy za sebou zatím nemá. Tady si odbude svojí první oficiální premiéru.
Už jste narazil ve své modelářské kariéře na model, se kterým jste si nevěděl rady?
Všechno se dá nějakým způsobem zvládnout, napamatuji se, že bych si nevěděl rady. Při záletu se většinou let vydaří, obvykle třeba letadlo nepřežije až ty další lety.

Jak je to možné, pak už děláte
chyby?
To je dáno hlavně tím, že si člověk na model zvykne, naučí se jej ovládat, a tak začne dělat při jeho řízení různé novinky, a zkoušet co všechno ještě zvládne. No, a pak to občas nekončí dobře a letadlo spadne.

Jaká byla vaše cesta k modelařině
a dá se spočítat jak dlouho se jí jako koníčku věnujete?
K modelařině mě přivedl tatínek. Mé první modelářské zážitky sahají asi do věku sedmi let, no teď je mi osmatřicet, tak si to můžete spočítat…