Společnost se zabývá tvorbou webových stránek a stojí např. za první verzí webových stránek města Mladé Boleslavi, ale i za řadou aktuálních stránek firem, obcí či institucí.
Cílem společnosti nikdy nebyla expanze do světa velkého byznysu, ale spíše zachování jejího drobnějšího charakteru a poskytování kvalitních služeb.

 

Na čem v současnosti pracujete a co máte za sebou?
Staráme se o zhruba 50 aktivních www stránek, nejznámější z nich jsou asi ty boleslavského Fotbalového klubu. Spravujeme také weby firmy Dragon, Zámeckého resortu Dětenice, Okresní hospodářské komory, asi deseti škol v regionu, obcí a nově i některých lékařů. Mezi naše klienty nepatří ale jen regionální firmy, pracujeme pro společnosti např. z Tábora nebo Mariánských Lázní.

Kolik máte zaměstnanců? Děláte všechnu práci sami?
Sami určitě ne, to by nešlo. Profesí, které by člověk musel zvládnout, by bylo strašně moc. Před patnácti lety, kdy jsme začínali, mohl stránky zpracovávat jeden člověk, ale taková situace netrvala příliš dlouho. Záhy začal být potřeba grafik, programátor, kodér, člověk, který vymýšlí, jak bude vypadat struktura nebo ovládání stránek, později začal být potřeba specialista na optimalizaci pro vyhledávače. Minimálně tři lidé jsou na práci potřeba i dnes.

Jste rodinná firma, máte vyšší nároky na zaměstnance?
Máme spolupracovníky, kteří jsou převážně zaměstnaní na dohodu. Grafiků potřebujeme mít k dispozici širší paletu, proto dlouhodobě spolupracujeme s vícero grafiky externě a oslovujeme je vždy podle charakteru klienta. Vždycky hledáme primárně spolupracovníky z našeho okolí. Takové, které známe.

Je zaměstnávání takových lidí výhodou?
Nám se to tak zdá. Někdy si podchytíme studenty, z jednoho se třeba stal dokonce náš společník.

Neuvažovali jste o rozšíření vaší společnosti?
Zatím ne. Kdybychom měli dvacetičlennou firmu, museli bychom řešit příliš provozních problémů, víc managementu a dělali bychom méně práce, která nás baví. A to nechceme. Snažíme se všichni ve firmě dobře pracovat, aniž bychom nad sebou potřebovali dohled šéfa. K tomu však potřebujete určitý typ lidí a člověk, který udělá jen zadanou práci, by u nás dlouho nevydržel.

Jakým způsobem vaše firma využívá členství v OHK?
Především v kontaktech. Komora se snaží vytvářet lepší podnikatelské prostředí a do toho se i my snažíme zapojit. Jakmile máte pocit, že je třeba dělat i něco víc než jen „vydělávat peníze", je členství v komoře možností, jak se realizovat.

Daří se vám přímo přes komoru získávat zákazníky?
Že by Komora fungovala jako obchodní zástupce, to ne. Většinou je ale členství v Komoře určitým doporučením. Její členové mezi sebou šíří kontakty dál.

Jakým způsobem vznikají webové stránky?
Je to vše o komunikaci s klientem a pochopení potřeb nejenom jeho, ale i jeho zákazníků. A ta komunikace je velmi podstatná, troufl bych si říct. Jeden čas jsme zkoušeli nechat zákazníka vyplnit dotazník a web připravit na základě dotazníku. To se ovšem neosvědčilo.

Když máte dostatek informací, co následuje?
Nejdříve je potřeba vymyslet strukturu a filozofii ovládání webu, na to je potřeba se umět dívat na stránky očima klientů našeho klienta, jak již bylo řečeno. Pak přichází na řadu grafik. Ten dává celému dílu tu nejviditelnější část kabátu. A pak už to je „jen" o programování, psaní textů, optimalizaci pro vyhledávače, vymýšlení reklamních kampaní, ladění detailů ohledně designu a ovládání stránek, dohodě s klientem, kterou část obsahu si bude spravovat sám a kterou nechá na nás a tak.

Stává se, že by zákazník změnil svou koncepci stránek, na základě konzultace s vámi?
Určitě, je to naopak docela častý případ. Zvláště ti, kteří nemají vyhraněnou představu, si nechají rádi poradit a stránky fakticky děláme spolu. Většinou se snažíme identifikovat potřeby klienta, navrhnout možné způsoby řešení a společně pak vybrat to, které je nejlepší nebo které se rozhodneme vyzkoušet.

Je pro návštěvníka webu důležitější obsah nebo forma?
Obecně platí, že lidé opakovaně navštěvují na stránky, které se jim líbí a zároveň poskytnou informace, které hledají a potřebují. Důležitá je i jednoduchost a přehlednost ovládání. Platí, že na špatné stránky se vrátí návštěvník jen v případě, že informace, zboží nebo prostě to, co hledá, nenajde někde jinde – a dnes je konkurence obsahu na internetu veliká. Musíte tedy udělat správně vše – grafiku, strukturu i obsah.

Lze říci, co je nejčastější chybou webových stránek?
Neaktuálnost, nepřehlednost a špatná struktura. Grafika je dnes již téměř vždy taková, aby návštěvníka minimálně neurážela, ale i dnes ještě najdete např. na domovské stránce historii firmy a uvítání pana ředitele. To návštěvník nehledá. Alespoň ne jako první informaci.

Co nejčastěji uživatelům stránek vadí?
Dříve to bylo scrollování. Všechny stránky se proto snažily vměstnat veškeré informace na jednu obrazovku monitoru. Je docela úsměvné, že tenhle problém vyřešily myši s kolečkem – lidem to prostě přestalo vadit. A pak už zmíněná příliš hluboká struktura, kterou je třeba se složitě proklikávat.

A co na webu vadí vám?
Blikající a běžící text. Člověk blikání periferně sleduje a ztrácí tak soustředění.

Co říkáte na stránky Deníku?
Zabrouzdáme na ně tak dvakrát do měsíce. Jestli se neurazíte, působí na nás trochu roztříštěně a neuspořádaně. Reklama např. není jasně oddělená od obsahu a všelijak se hýbe, což pak působí podobně jako blikající text. Důležité ale je, že informace z regionu tam najdeme.