„Ten kotel slouží, řekněme, jako záložní zdroj. V okamžiku, kdy je v síti nadbytek elektřiny, je tento kotel schopen přebytečnou energii akumulovat a v potřebném čase opět vypustit do média, v tomto případě do vody," vysvětluje Vladimír Vácha, mluvčí společnosti E.ON, která s automobilkou na inovativním projektu spolupracovala.

V praxi to znamená zásadní ochranu před výpadkem. Například nyní na podzim, kdy už se rozbíhá topná sezóna, lze běžně očekávat určitou míru odběru elektřiny ze sítě. Stačí však, aby se na pár hodin rozzářilo slunce, spotřeba poklesne a vyvolaná nerovnováha může způsobit blackout.

„Ať chceme nebo nechceme, v síti nám vznikají přebytky i výpadky energie. Jejich důvodem může být vítr nebo sluneční svit. Tu nadbytečnou energii dokážeme smysluplně využít ve vytápění automobilky i města," potvrzuje jednatel Ško-Energa Miroslav Žďánský

Zařízení tedy dovede plynule přecházet od výroby elektřiny po její proměnu v horkou vodu. V tomto ohledu bude Ško-Energo aktivně spolupracovat s Českou energetickou přenosou soustavou (ČEPS), z níž může kdykoliv přijít signál, aby kotel začal vyrábět elektřinu.

Jak potvrdil vedoucí provozu teplárny Jiří Mrkus, do budoucna lze teoreticky uvažovat i o takzvaném ostrovním provozu, kdy by podobná zařízení mohla v případě nedostatku zásobovat jak automobilku, tak celou Mladou Boleslav. Zatím je podobně smělý projekt ale pouhou hudbou budoucnosti.